I samarbete med Fraunhofer IML, har Dachser utvecklat en idé till innovation inom styckegodshantering och implementerat den i praktiken. I det som kallas @ILO-terminalen skapas en komplett digital bild av allt gods och aktiva processer på transitterminalen. Det blir en ”digital tvilling” helt automatiskt och i realtid.
Den digitala tvillingen påskyndar inkommande och utgående processer och ger kontinuerligt uppdaterad information om var varje paket befinner sig, vilket inte bara gynnar terminalarbetare och förare utan även medarbetare som arbetar med planering och kundservice.
Innovationen har redan visat sig vara värdefull under verkliga driftsförhållanden på Dachsers transitterminaler i Unterschleißheim utanför München och Öhringen utanför Heilbronn, båda i Tyskland. Grunden för projektet är den gemensamt utvecklade programvaran @ILO.
Särskilda AI-baserade algoritmer tolkar data som optiska skanningsenheter varje sekund fångar in och använder sedan dessa för att automatiskt och omedelbart identifiera och lokalisera alla paket. I framtiden kommer det också gå att mäta paketen.
Denna teknik skapar en komplett och ständigt uppdaterad bild av terminalen och dess processer. I framtiden förväntas tvillingen tillhandahålla realtidsdata om varje försändelse på lastpall inom Dachsers europeiska transportnät.
I @ILO-terminalen identifieras paket helt automatiskt när de kommer in, registreras i transporthanteringssystemet i väntan på omlastning och när de skickas iväg. Personalen slipper manuell streckkodsskanning och ytterligare märkning av paketen. Den tekniska grunden för hela systemet består av tvådimensionella datamatriskoder ovanpå varje paket som fungerar som identifikation samt flera hundra optiska skanningsenheter i anläggningarnas tak som fångar upp hela golvet.
Systemet möjliggör exakt spårning ner på meternivå i realtid av alla pallar på hela transitterminalerna som ofta kan vara stora som en fotbollsplan. @Ilo-systemet upptäcker även när en truck hämtar en försändelse.
När systemet är helt klart för praktisk användning kan volymdata som inhämtas för varje paket matas in i intelligenta algoritmer för att till exempel hjälpa förare och medarbetare på transitterminaler med lastning och ruttplanering och för att ytterligare utnyttja kapaciteten på växelflak och trailers.