– Att vi på Vattenfall får möjlighet att testa ID. Buzz Cargo i vår verksamhet, som ett av de första företagen i Sverige, ska bli intressant. Bilen gör det möjligt för oss att säkert kunna lasta material samt utrustning och samtidigt elektrifiera fler områden av vår verksamhet. Vattenfall jobbar för att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation så elektrifiering är högst upp på agendan för mig som fordonschef på Vattenfall Services, säger Erik Nolberger.
Vattenfall har idag cirka 4 600 fordon i sin verksamhet, alla marknader. På personbilssidan har man redan gått över till rena elbilar, men för transportbilarna så har det hittills varit svårt för företaget att hitta modeller som täcker de behov och krav man har på platser där det är långt mellan laddinfrastruktur eller där uppdragen kräver hög last- och dragvikt.
Erik Nolberger har dock ett tydligt mål att arbeta mot: År 2030 ska alla nya fordon hos Vattenfall, även transportbilarna, vara eldrivna.
Även inom Volkswagen-koncernen har man målbilden klar. 2018 skrev man som första storskaliga bilproducent på Parisavtalet och därmed lovar man att vara ett helt klimatneutralt företag till år 2050. ID. Buzz är ett första tydligt exempel från Volkswagen Transportbilar på denna ambition.
Stora investeringar för att minska miljöbelastningen i produktionskedjan och en inredning som delvis tillverkats av återvunna material, kompletterat med klimatkompensation, har gjort att ID. Buzz kunnat certifieras som klimatneutral när den lämnar fabriken.
– ID. Buzz Cargo är den första transportbilen som utvecklats som ren elbil från grunden. Det innebär att man kunnat dra full nytta av de fördelar som en helelektrisk plattform kan ge, säger Joakim Höög, Key Account Manager på Volkswagen Transportbilar Sverige.
ID. Buzz Cargo bjuder på ett ganska rejält lastutrymme, i förhållande till bilens totala längd. En rymlig kupé för upp till tre personer, snäv vändradie och pigg prestanda från elmotorn bak. Men framförallt har ID. Buzz Cargo klassledande räckvidd (415 km, enligt WLTP-körcykeln) med sitt batteri på 77 kWh av användbar energi. Allt enligt ett pressmeddelande från Volkswagen.