Incidenten inträffade den 7 juli i år runt klockan 14.30 på A237 Brighton Road, strax utanför stationen Coulsdon South då lastbilen körde in under en järnvägsbro som trafikeras av bland annat expresslinjerna för snabbtåg till Gatwick Airport, Haywards Heath och Brighton.
Järnvägen stängdes av tills lastbilen kunde avlägsnas, vilket lämnade bara två spår öppna för hela Brighton Main Line.
Network Rail säger att föraren kom till South East Traffic Commissioner förra månaden och fick då sex månaders körförbud för lastbil. Detta som följd av ett tidigare domstolsframträdande då han bötfälldes med ett behovsprövat 715 pund och fick sex straffpoäng på sitt körkort för att ha kört vårdslöst och för att ha ignorerat ett vägtrafikmärke om begränsad höjd.
I en kommentar till händelsen och domstolsförhandlingen sade Network Rails ruttdirektör för Sussex, Katie Frost att ”Långt över 400 tåg och tusentals passagerare från hela södern stördes av detta enda bedömningsfel och det visar hur viktigt det är att yrkesförare kontrollerar höjden på sina lastbilar och deras rutter innan de ger sig av.”
Network Rail strävar efter att täcka kostnaderna för incidenter som denna och de arbetar nära med trafikkommissionärernas kontor och storstadspolisen för att adressera förare som skadar broarna. ”Böterna och förbudet kommer inte att kompensera för kostnaderna för störningen, men de skickar ett meddelande till andra förare att det aldrig är värt att ta risken”, säger Katie Frost.
Polisinspektör Alex Burlison, Commercial Vehicle Unit vid Metropolitan Police Service, tillägger: ”Alldeles för ofta sätter vi in resurser för att hantera dessa incidenter som är egentligen är helt onödiga, men som kan få ödesdigra konsekvenser.”
Burlison lyfter att dessa förare har anförtrotts att köra några av de största fordonen på vägarna. ”Det är bara rätt att, om de skulle vara inblandade i en kollision med infrastruktur av någon sort, att de ställs inför domstol”, avslutar han skriver Trans.info.