Mellandagarna i Hälsingland präglas av väglaget

Mellandagarna i Hälsingland präglas av väglaget och därmed även yrkestrafikgruppens arbete. Fokus var till stor del att vara synliga på huvudvägnätet och på så sätt hålla ned hastigheterna i helgtrafiken. Med kyla och värme om vartannat i kombination med nederbörd, undvek man att stoppa fordon ”i onödan”, men en del fordon drar till sig uppmärksamhet och polisen tipsas om ett av dessa.

Medtrafikanter larmar om ett lastbilsekipage som kör vingligt på riksväg 83. Polisen hittar ekipaget i Bollnäs där föraren väntar på att få lossa. Han förklarar att han varit tvungen att anpassa körningen till spårbildningen på vägen och förstår att det kan ha upplevts som osäkert av de privatbilister som såg det hela bakifrån.

Det finns emellertid andra brister och föraren får en tillämpad lektion i lastsäkring samt ett besiktningsföreläggande.

När polisen sedan kör genom Bollnäs ser de att det vid resecentret står två A-traktorer parkerade på en plats avsedd för färdtjänst och ledsagning. Iögonfallande ogenomtänkt parkerat vilket föranleder polisen att stanna för att få traktorförarna att parkera med lite mer omtanke.

Det visar sig att båda traktorerna har en del synliga brister varför de besiktas och visar sig vara personbilar i lagens ögon. I väntan på bärgare dyker en man i personbil upp och har åsikter på polisens arbete i allmänhet. Innan han kommer fram till Polisens hantering av Palmes mördare och gängskjutningar, noterar polisen att mannens fordon har körförbud och sommardäck. För detta kan statskassan se fram emot ett tillskott på 2 350 kronor.

Ute på vägarna har det varit relativt olycksfritt vilket nog beror på väglag och energipriser mer än polisens synlighet tänker trafikpolis Lars Österberg. Trots det blir en ung man varse om att polisbussen längst fram i kön på E4:an är utrustad för att mäta hastighet.
– Ursäkten att vägen 15 mil söderut är skyltad till 120 km/h höll på inget vis eftersom hans snittfart närmade sig 140 km/h. Han klarade emellertid körkortet eftersom vägen är skyltad med 110 km/h, säger Lars Österberg.

En annan förare som lyckas ha marginalerna på sin sida körde en lätt lastbil. Fordonets bakparti hänger betänkligt varför en kontrollvägning görs. Föraren tror absolut inte det är för tungt, men ändrar sig när vägningen visar på drygt ett tons överlast.
– Drygt ett ton för mycket blir en tangering av körkortsgränsen. Stopp för fortsatt färd och avlastning, säger Lars Österberg.
Redan innan boten är skriven har en traktor tillkallats för att undsätta föraren av den överlastade lätta lastbilen.

En av mellandagarna dedikeras åt bland annat tekniska undersökningar på en av polisens uppställningsplatser. Dels kontrolleras A-traktorer, men det görs även en efterföljande teknisk undersökning efter en dödsolycka på riksväg 50 som inträffade före jul.
– Att se hur något som ändå upplevs solitt och starkt i en kollision fullständigt slås sönder, ger perspektiv. Att gräva sig in i en krossad bil i jakt på saknade tillhörigheter gör insikterna än djupare, säger Lars Österberg.

När väglaget blir som det nu har varit och verkar bli framledes också, tycker Lars Österberg att vi måste fråga oss om det alltid är värt att köra just då och där.
– Någon vill absolut att både du och våra varor kommer fram, men betoningen ligger ju ändå på ”att komma fram”, avslutar Lars Österberg.