Enligt norska NLF som hade en representant på plats när beslutet fattades, är den officiella lägsta lagstadgade timlönen för en lastbilschaufför i Norge 196,5 norska kronor vilket motsvarar nästa 208 svenska kronor. Minimilönen har varit i kraft sedan den 15 december.
Frifagbevegelse konsterar att det är lägre än för städare som har 204,54 norska kronor vilket motsvarar cirka 216 svenska kronor i timmen. Byggnadsarbetare utan erfarenhet har 207,40 norska kronor vilket motsvarar nästan 220 svenska kronor och fiskfabriksarbetare som har 199,78 norska kronor vilket motsvarar cirka 212 svenska kronor i timmen.
De nya lönerna kan vara av betydelse för utländska åkerier som verkar i Norge. Det beror på att bestämmelserna i mobilitetspaketet så småningom ska kunna implementeras fullt ut i landet.
Till förmån för dem som inte känner till reglerna, föreskriver EU:s mobilitetspaket att lastbilsförare som utför cross trade- och cabotageverksamhet, ska få minst den lagstadgade minimilönen för lastbilschaufförer som gäller i det landet.
Ett av problemen med reglerna är att vissa länder inte har fastställt vad detta minimum är vilket öppnar ett kryphål för vissa företag som dessa utnyttjar. Norge har ändå definierat och bekräftat vad den lagliga minimilönen för lastbilschaufförer bör vara.
Ett varningens finger bör dock höjas. Precis som det norska NLF skriver ,har vissa bestämmelser i EU:s mobilitetspaket ännu inte införts i norsk lag. Det innebär att kontroller av utstationerade inte kan utföras.
Utöver detta noterar NLF att Norges Fackförbund ännu inte har lyckats få godkännande för deras krav på att sänka den officiella viktgränsen för godstransportfordon från 3,5 till 2,5 ton.
Minimilönen gäller därför endast anställda som utför godstransporter på väg med fordon med en totalvikt över 3,5 ton, avslutar Trans.info.