Foto: Volvo Lastvagnar Foto: Volvo Lastvagnar

Oberoende test av Volvo FH pekar på betydande bränslebesparing

Ett nytt oberoende landsvägstest i Tyskland visade att Volvos nyligen uppdaterade Volvo FH med I-Save, hade nästa 18 procent lägre bränsleförbrukning jämför med motsvarande test för fyra år sedan. Det skriver Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.

I det nya testet, utfört av den tyska lastbilstidningen Trucker, kördes det 32 ton tunga Volvo FH 460-ekipaget en 343 km lång sträcka på allmänna vägar, bland annat på en rad motorvägar, i backig terräng och smala landsvägar.

Volvo förklarar det goda resultatet med ”avancerade förbättringar i Turbo Compoundmotorn, ny och mer intelligent mjukvara plus en raffinerad aerodynamik”.

Historiskt har priset på AdBlue inte varit någon större ”snackis” i åkerisammanhang. Detta har dock ändrats dramatiskt efter att priset på tillsatsmedlet har ökat med över 100 procent på flera marknader.

I det nämnda landsvägstestet lyckades Volvo också hålla förbrukningen av AdBlue mycket lågt, motsvarande sex procent av dieselförbrukningen.

Även om det är Volvo Trucks uttalade mål att eldrivna lastbilar ska utgöra hälften av företagets globala lastbilsförsäljning år 2030, kommer dieselmotorn att även framöver spela en viktig roll när det gäller att minska koldioxidutsläppen. Förbättrad effektivitet, bland annat tack vare de nya framstegen med I-Save i drivlinan, är en väg att nå det sistnämnda målet.

Turbo Compund-motorn är också certifierad för HVO100. Allt enligt ett pressmeddelande från Volvo Lastvagnar.

Fakta om testet och lastbilen

  • Testet utfördes av Jan Burgdorf, från facktidningarna Trucker och VerkehrsRundschau i Tyskland.
  • Total sträcka: 343 km. Rutten används regelbundet för att testa olika lastbilsmärken från många olika perspektiv.
  • Bruttokombinationsvikt: 32 ton
  • Hastighet på farthållaren: 85 km/h
  • Lastbil i testet 2022: Volvo FH 460 med I-Save, tredje generationen. Euro 6.
  • Lastbil i testet 2018: Volvo FH 460. Euro 6.
  • Medelhastighet:
    • 2022: 79,9 km/h
    • 2018: 79,8 km/h
  • Bränsleförbrukning inklusive AdBlue*:
    • 2022: 2,148 l/mil. AdBlue-konsumtion i % av diesel: 6,2 %
    • 2018: 2,615 l/mil

Fakta om Volvos I-Save:

  • I-Save lanserades 2019
  • 13-litersmotorn med Volvos Turbo Compound-tekniken, D13TC, gör det möjligt att köra på låga varvtal och höga växlar under en längre tid.
  • Den nya I-Torque-funktionen hanterar växelval, motorns vridmoment och bromsning när I-Cruise är aktiverad. Funktionen använder I-See för att studera vägen framåt och utvärdera topografin kontra fordonets totalvikt för att bestämma exakt hur mycket vridmoment motorn behöver och när, för att uppnå mesta möjliga bränsleeffektivitet.

* Verklig bränsleekonomi kan variera beroende på många faktorer som till exempel hastighet, användandet av farthållare, fordonsspecifikation, lastvikt, verklig topografi, förarens körskicklighet, fordonsunderhåll och väderförhållanden.

Om artikeln

Publicerad: 2022-12-27 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränsleekonomi Lastbilstidningen Trucker Miljö Volvo Lastvagnar