Den tyska åkeri- och logistikorganisationen BGL (Federal Association of Road Haulage, Logistics and Disposal) fördömer utvecklingen, som är av största betydelse för trafiksäkerheten och för samhället som helhet.
– Den här gången, i Koblenz utmed A 61, är det en planerad och brådskande nödvändig utbyggnad av en lastbilsparkering som torpederats på lokal, politisk nivå, säger Dirk Engelhart, styrelseordförande i BGL i ett pressmeddelande.
– Detta trots det faktum är att det redan saknas cirka 40 000 parkeringsplatser för lastbilar längs motorvägarna i landet för att göra det möjligt att uppfylla de lagstadgade viloperioderna.
– Lastbilarna står för mer än 70 procent av allt gods som transporteras i Tyskland och kommer enligt alla tillgängliga prognoser även fortsättningsvis att vara det transportsätt som måste bära huvudbelastningen av godstransporter långt efter 2050.
Enligt BGL är det inte ett realistiskt alternativ att bara strunta i parkeringsproblemen.
Dirk Engelhardt är helt oförstående till att neka utbyggnaden.
– Det viktigaste för de flesta är att julklapparna ligger under granen i god tid. Men hur de som fraktar presenterna till butikerna, eller till och med till ytterdörren, ska kunna få sina föreskrivna viloperioder, som är väsentliga av trafiksäkerhetsskäl, är uppenbarligen inte så viktigt.
– Tyvärr är detta ett ämne som allt för sällan kommer upp. Jag har mina tvivel om huruvida vi i detta land fortfarande är tillräckligt kapabla att se sambanden och dra lämpliga slutsatser av dem. Det är tydligen lättare för våra politiker att ha förståelse för utländska byggnadsarbetare i Qatar än för våra lastbilschaufförer här i landet, avslutar Engelhart.