Verdalskalk är först i Norge med en 66-tons elektrisk Scania

Norra Europas största aktiva kalkstensbrott, känt som Tromsdalen, ligger i dalen på 250 meters höjd över havet och 21 kilometer öster om Verdals hamn. Mellan stenbrottet och hamnen transporterar Verdalskalk årligen 1,5 miljoner ton kalk. Verksamheten sker i tvåskift mellan 6 på morgonen och 11 på kvällen på en sträcka av 42 kilmometer tur och retur. Nu ska en Scania 45P med en totalvikt på 66 ton sättas i normal drift på sträckan.

Verdalskalks chaufförer har under lång tid haft bedömning A på sitt körsätt. De engagerade öfrarna har därmed kört effektivt och använt så lite drivmedel som möjligt.

Nu vill Ketil Aksnes, verksamhetschef på Verdalskalk, ta miljösatsningarna ett steg längre med ett eldrivet ekipage.
– Vi blir det första transportföretaget i Norge som testar elbilar inom det tunga segmentet med upp till 66 ton. Vi har som mål att aktivt bidra till den gröna omställningen. Att samarbeta med Scania och vara pilot-partner ger oss en unik möjlighet att komma igång med detta, säger Ketil Aksnes.

Fordonet ska gå på en fast rutt mellan kalkbrottet högst upp i Tromsdalen med full last på bilen och släpet ner till hamnen. På vägen ner till hamnen kan föraren ladda batterierna genom att omvandla kraft från motorbromsen till att ladda batterierna med. Från hamnen och tillbaka upp till genombrottet går ekipaget utan last.

En superladdstation kommer att installeras vid hamnen och man beräknar att behöva ladda tre till fyra gånger under ett tvåskift. Laddningstiden beräknas till 15-20 minuter per gång.

Om artikeln

Publicerad: 2022-12-01 09:00
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2 Elektrifiering Ellastbil Fossilfri Klimatomställning Miljö Norge Scania Verdalskalk