Verdalskalks chaufförer har under lång tid haft bedömning A på sitt körsätt. De engagerade öfrarna har därmed kört effektivt och använt så lite drivmedel som möjligt.
Nu vill Ketil Aksnes, verksamhetschef på Verdalskalk, ta miljösatsningarna ett steg längre med ett eldrivet ekipage.
– Vi blir det första transportföretaget i Norge som testar elbilar inom det tunga segmentet med upp till 66 ton. Vi har som mål att aktivt bidra till den gröna omställningen. Att samarbeta med Scania och vara pilot-partner ger oss en unik möjlighet att komma igång med detta, säger Ketil Aksnes.
Fordonet ska gå på en fast rutt mellan kalkbrottet högst upp i Tromsdalen med full last på bilen och släpet ner till hamnen. På vägen ner till hamnen kan föraren ladda batterierna genom att omvandla kraft från motorbromsen till att ladda batterierna med. Från hamnen och tillbaka upp till genombrottet går ekipaget utan last.
En superladdstation kommer att installeras vid hamnen och man beräknar att behöva ladda tre till fyra gånger under ett tvåskift. Laddningstiden beräknas till 15-20 minuter per gång.