Vi skickar ett exempel till Transportstyrelsen i vilket lantbrukare Oskar Ohlsson kör med sin a-traktor sockerbetor via en speditör till sockerbruket. På tippflaket har han endast en odlares sockerbetor, något som generellt är mest vanligt.
Oskar behöver då inte något YKB eftersom traktortåg inte omfattas av 2 kap. 1 § lag om yrkesförarkompetens (2007:1157) som anger att YKB krävs när man framför fordon som kräver C1, C1E, C och CE enligt 2 kap. 5 § körkortslagen (1998:488).
När det gäller trafiktillstånd anser Transportstyrelsen att grundregeln innebär att det behövs ett trafiktillstånd för yrkesmässiga godstransporter som utförs med ett traktortåg. Det finns dock vissa undantag som kan vara tillämpliga i 1 kap. 2 § yrkestrafikförordningen, men det är en fråga för polisen att ställning till vid en kontroll.
Om denna transport är en yrkesmässig godstransport, följer det av 2 kap. 10 § yrkestrafiklagen (2012:210) att föraren ska ha ett körkort med behörigheten C eller CE. Notera att detta krav beror på hur fordonet används. Detta krav har ingen koppling till lag om yrkesförarkompetens.
Vi talar med en speditör som använder a-traktorer för sockerbetstransporter. De säger att de har ett avtal med sockerbruket och att Oskar Ohlsson med sin a-traktor får betalt per ton sockerbetor han levererar. Kontrollanter utmed vägen håller med och säger att Oskar Ohlsson ska ha ett trafiktillstånd i detta exempel.
Om Oskar Ohlsson har trafiktillstånd för andra fordon som exempelvis lastbilar, måste även hans a-traktor anmälas på detta.
De flesta frågor som vår redaktion får till oss, finner sina svar i de paragrafer och lagrum vi tidigare publicerat. Nu återstår att se om ämnet är tillräckligt klargjort.