I Sverige har Arla varit i framkant inom detta område tidigt och nu följer Arla Foods UK efter. Storbritanniens största mejerikooperativ Arla, ser nu bio-lng (flytande naturgas) som det bästa valet för att förbättra hållbarheten i sin kommersiella fordonsflotta på medellång sikt enligt företagets logistikchef Richard Wilson.
Efter att i omfattande tester ha jämfört Volvo och en annan fordonstillverkare, föll valet på Volvo som leverantör. De nya FM 6×2-dragbilarna levereras av Volvo Truck och Bus Center South & East och är utrustade med sovhytt. Fordonen kommer att användas för back-to-base-aktiviteter, som att samla in och leverera mjölk från Arlas gårdar och depåer i Leeds och Burton-upon-Trent till bearbetningsanläggningar runt om i Storbritannien.
FM lng drar nytta av Volvos innovativa inställning till gasmotorteknik vilken använder små mängder diesel för att tända luft/bränslekombinationen. Det gör att Volvo G13C-motorn kan ge samma 460 hk och 2 300 Nm i vridmoment som en vanlig 460 hk dieselmotor med bibehållen jämförbar körbarhet, pålitlighet och serviceintervall.
Gasdrivlinan erbjuder också motorbromsning, precis som en vanlig dieseltraktor, men utan behov av en extra retarder som skulle öka vikten och komplexiteten.
I kombination med Arlas iögonfallande mjölktanksläp kommer de nya FM:erna att täcka 200 000 km per år och stödjas av det femåriga Volvo Gold-kontraktet för att säkerställa optimal drifttid.
De sju lng-dragbilarna ersätter sju dieseldrivna dragbilar.