Kevin Hopper, vd för West Yorkshire-baserade Brian Yeardley Continental, har kastat handsken framför Jenrick denna vecka efter att ministern tillkännagav planer på att bötfälla lastbilschaufförer och åkerier som oavsiktligt för in fripassagerare till Storbritannien med 10 000 pund per migrant istället för de 2 000 pund det idag kostar.
Och det handlar inte bara om kostnader för böter. När migranter befinner sig inne i lastutrymmen riskerar godset att bli skadat.
– Vi har har livsmedelstransporter där man urinerat på godset som sedan kasseras av kunden, säger Kevin Hopper till Proffs.
När Jenrick tillkännagav höjningen som kommer att träda i kraft nästa månad, sade han att de nuvarande böterna på 2 000 pund som debiteras enligt Clandestine Entrant Civil Penalty Scheme, inte är tillräckliga för att uppmuntra åkare och deras förare att säkra sina fordon ordentligt, något regeringen menar att åkerierna inte gör i tillräcklig utsträckning idag. Nya säkerhetsstandarder för alla fordon kommer också att införas.
Hopper kritiserade beslutet att höja böterna och ifrågasatte regeringens förståelse för de utmaningar åkerier står inför när det gäller att förhindra fripassagerare.
”Jag utmanar Jenrick att resa med en av mina förare genom Calais för att se vad de har att göra med och att besöka vårt åkeri för att se de åtgärder vi har vidtagit och de pengar vi har spenderat på att säkra våra fordon utöver vad som krävs enligt det gränsstyrka ackrediterade systemet”, säger Hopper.
Hopper menar att det inte längre finns något mer de kan göra, men ändå utmålas förarna och åkerierna som syndabockar av regeringen som behandlar dem som brottslingar. Höjningen av böterna kommer att bli kännbar och åkerier kan komma att få problem att klara kostnaderna. ”Är det det regeringen vill göra – förstöra jobb och hårt arbetande företag? Jag kan bara tro att Jenrick inte har en aning om vad som händer i Calais,” säger Hopper.
Hoppers företag som specialiserar sig på evenemangstransporter, har spenderat tiotusentals pund på att säkra sina fordon, men det finns inga garantier för att åtgärderna kan förhindra intrång av migranter.
Åkeriets fordon har bepansrade gardinsidor, bepansrade tak och tätningslinor med hög hållfasthet. ”Vi har svetsade hänglås och har till och med svetsat gångjärnen på bakdörrarna. Som åkare frågar jag Jenrick – vad mer kan jag göra,” avslutar Kevin Hopper i Motor Transport.