Den helt nya monteringsfabriken för de elektriska lastbilarna är placerad på DAF:s fabriksområde i Eindhoven. Det tog arton månader att bygga fabriken.
De första ellastbilarna i serierna DAF XD och XF Electric rullar ut från monteringslinjen i vår. DAF förväntar sig att produktionen ökar till flera tusen fordon per år under de kommande åren, i linje med den ökande efterfrågan på helt eldrivna lastbilar.
Grunden för varje ny generation elektriska DAF-lastbilar är en så kallad glider, ett chassi utan drivlina men med hytt. Glidern är tillverkad på DAF:s huvudproduktionslinje för lastbilar. 4×2- och 6×2-dragbilschassin och chassin med hytt färdigställs sedan till ellastbilarna XD och XF Electric i en produktionsprocess med åtta steg på monteringslinjen för ellastbilar.
Den nya fabriken har två monteringslinjer. Batterienheterna monteras på delmonteringslinjen medan alla högspänningskomponenter, inklusive batterier och drivlinor monteras på på chassit på huvudlinjen. Noggranna kontroller utförs därefter på slutstationerna för att säkerställa att lastbilen är i perfekt skick.
Precis som alla DAF-fordon skräddarsys ellastbilarna XD och XF Electric för att passa varje enskild kunds önskemål. Det är därför de elektriska drivlinorna från PACCAR är modellanpassade.
Förutom tillgängligheten av två PACCAR EX-motorer (med sex olika prestandaklasser) kan batterienheterna monteras på olika positioner på chassit, beroende på kundens krav vilket ska ge maximal flexibilitet för karossbyggare.
Ellastbilarna DAF XD och XF Electric lanserades på IAA-mässan i Hannover i september 2022. De elektriska drivlinorna ger en effekt på mellan 170 och 350 kW (210–480 hk).
DAF erbjuder även ett urval av batterier med hjälp av en modellanpassning. Det minsta batteriet har två strängar som tillsammans har en kapacitet på 210 kWh och som ger en räckvidd på upp till 200 kilometer.
Den största batteriet har fem strängar som ger en kapacitet på 525 kWh vilket kan ge en räckvidd på över 500 kilometer. Ellastbilarna är anpassade för snabbladdning och även den största batterienheten kan laddas från 0 till 80 procent på lite mer än 45 minuter, skriver DAF Trucks i ett pressmeddelande.