Renoveringen ska göras i DSV:s egna verkstäder i samarbete med TIP Group.
– Vi har ökat våra ambitioner att göra företagets verksamhet mera hållbar och verkställandet av dessa ambitioner innefattar ofta innovationer på hög nivå och nya teknologier, säger Søren Schmidt, CEO på DSV Road.
– Och ibland kan vi öka värdet med lösningar som denna. Genom att renovera våra lastbilstrailers i ställer för att bara byta ut dem mot nya minskar vi våra koldioxidutsläpp, samtidigt som vi ger våra kunder fortsatt hög kvalitet.
Livslängden för en typisk DSV-trailer är normalt cirka fem år, därefter skickas de tillbaka till leasingbolaget eller producenten. Med renoveringsprogrammet räknar DSV med att öka trailerns livscykel med ytterligare fem år.
TIP Group har, enligt DSV, beräknat koldioxidutsläppen vid tillverkningen av en helt ny gardintrailer till 18,6 ton. Under renoveringen av en motsvarande gardintrailer, blir utsläppen endast 2,7 ton.
Renoveringen av DSV:s 1 100 trailrar omfattar utbyte av de delar som är mest utsatta för slitage som bromsskivor, bromsklossar, airbags samt sido- och takgardiner.
Beräkningen av utsläppen under renoveringen omfattar både material, energi och den värme som används.
Skillnaden i emissioner mellan en ny och renoverad trailer visar en utsläppsbesparing på 16 ton per trailer och cirka 18 000 ton sammanlagt för alla.
– Iordningställandet av våra trailrar är ett bra exempel på hur initiativet med cirkulär ekonomi kan få oss närmare att förverkliga våra hållbarhetsambitioner. Med begränsade resurser till förfogande globalt måste vi tänka smartare och med mer ansvar när det kommer till användningen av dessa resurser, tillägger Søren Schmidt.
DSV räknar med att de första av de renoverade trailrarna är tillbaka på vägarna i slutet av januari och den sista renoverade trailern beräknas vara levererad innan slutet av december 2023.