Satsningen görs i samarbete med Polar Structure och tillsammans ska de bygga 100 så kallade Einride Stations till 2025 för att hjälpa kunderna i omställningen till elektriska transporter med lägre kostnader och lägre koldioxidavtryck. Utöver mjukvara behövs även ett nät av laddstationer.
– Vår modell för laddinfrastruktur kommer att ge oss möjlighet att leverera våra tjänster i större volym och snabbare takt. Vi är glada att kunna göra den här storsatsningen tillsammans med Polar Structure som har stor kunskap inom såväl infrastruktur som finansiering, säger Christofer Laurell, Senior Vice President, Research & Public Affairs på Einride.
Den första stationen som öppnar i januari ligger i Rosersberg i norra Stockholm. Här har man kunders om Apotea, Bring och Lidl. Därefter väntar stationer i bland annat Hallsberg, Markaryd och Ljungby.
När infrastrukturen står klar, blir Sverige först ut med med ett fullt elektrifierat transportnät mellan hamnar, järnvägar och industristäder.
Första steget omfattar Sverige med planer på att implementera samma modell på andra marknader och regioner. Placeringen av laddstationerna är strategiskt utvalda med hjälp av stora mängder transportdata som ligger till grund för en prognos.
Einride har flertalet kontrakterade kunder med kapacitetsbehov inom ramen för utbyggnaden. Alla platser, även utrustningen som ska används på platserna, kommer att konstrueras och godkännas av Einride i det starka partnerskapet med Polar Structure.
Som en del av partnerskapet är Polar Structure med som en av Einrides nya investerare från Serie C-rundan som tillkännagavs i December 2022.
Einride Stations