Under Dakarrallyt körs cirka 9 00 kilometer av varierande terräng under 16 dagar i Saudiarabien. Under tävlingen använde det holländska teamet Goodyears offroaddäck och ett system för övervakning av däcktrycket (TPMS, Tire Pressure Monitoring System) för att hålla koll på en oerhört viktig del av fordonet.
När den sista etappen av Dakar slutfördes på söndagen den 15 januari, kröntes Boss Machinery Team De Rooy Iveco:s förare Janus Van Kasteren till mästare 2023 då han gått i mål med 1 timme och 14 minuter till godo till den närmaste rivalen. Stallkamraterna Martin och Mitchel Van Den Brink kom trea och fyra i de andra fordonen från De Rooy.
Även om Dakars steniga, sandiga och leriga terräng tillsammans med dess branta stigningar och sluttningar, ligger långt från de utmaningar som Europas åkerier möter i vardagen, använde Goodyear samma tillvägagångssätt till det som många menar är motorsportens tuffaste tävling.
Däcken kräver en konstruktion som kan prestera i tävlingens krävande förhållanden och leverera maximal effektivitet, pålitlighet och prestanda.
Under fem dagar i Marocko testade man även det nya systemet för övervakning av däcktryck. Den inbyggda tekniken använder en sensor som sitter på däcket och informerar föraren om avvikelser i däcktrycket via en display som sitter på fordonets instrumentpanel. I bergig terräng och tuff ökenmark kan avancerade varningar för däcktemperatur och -tryck spara enormt mycket tid åt teamet då de kan vidta förebyggande åtgärder.
På vägarna i Europa kan liknande teknik spara tid och förbättra åkeriernas effektivitet och säkerhet. TPMS-tekniken gör det enklare att kontrollera däckhälsan vilket i förlängningen innebär att man inte behöver lägga lika mycket tid på rutinkontroller. En varning för lågt däcktryck leder också till lägre däckslitage och bättre bränsleeffektivitet.
Att ha koll på däckens temperatur är essentiellt under Dakarrallyt.
– I år kunde vi utöver de andra fördelarna däcket ger oss, även övervaka däcktrycket fortlöpande tack vare TPMS som installerats av Goodyear. Det gjorde att vi lättare kunde anpassa vår strategi efter vägförhållanden och däckens prestanda. Vi kunde också hålla koll på däcktemperatur och däcktryck och snabbt reagera i realtid på utmaningar som annars kunde ha resulterat i långa avbrott, avslutar Gerard De Rooy, teamägare, Team De Rooy.