Det luftlösa däcket med gummistänger inuti ser ut som ett koncept för framtiden utanverkliga möjligheter till serieproduktion.
Michelin menar allvar med tekniken och genomför till och med inledande praktiska tester tidigare än planerat i år. 50 DHL-bilar utrustas med dessa däck och är redan igång i praktiken.
Enligt tillverkaren är Michelin Uptis robust tack vare sin flexibla stödstruktur utan lufttryck samtidigt som den garanterar körkomfort.
Kombinationen av hjul och däck, från början avsedd för bilar och skåpbilar, är en plug-and-play-lösning för konventionella fordon. Förutom punkteringssäkerheten och därmed ökad fordonsdriftsberedskap, ser Michelin den lägre avfallsgenereringen som ytterligare en fördel.
För närvarande kasseras 20 procent av däck i förtid. 12 procent av dem på grund av punkteringar och 8 procent på grund av oregelbundet slitage orsakat av för lågt lufttryck.
Airless-tekniken är nyckeln till Michelins vision om ett helt hållbart däck till 2050, skriver Eurotransport.