Linava upprepar också ännu en gång sitt krav på fler förartillstånd för chaufförer från tredje land, en åtgärd som Linava säger skulle vara ”ett av de enklaste sätten att underlätta situationen och tillåta transportföretag att arbeta mer lönsamt”.
Kommentarerna från Linava kommer bara några veckor efter att de klagat på att deras medlemmar bötfälls för överträdelser av mobilitetspaketet flera gånger i veckan.
Inom en snar framtid, redan 2023, bör den nya riskbedömningskontrollen av transportföretag träda i kraft vilket väcker stor oro, inleder Linava med i sitt pressmeddelande. ”Bedömningskontrollen kommer mest att drabba de företag som får tusentals böter för att inte kunna uppfylla kraven i mobilitetspaketet. Vid riskbedömningen kommer böterna att hota deras verksamhetstillstånd. Man befarar att om transportörerna misslyckas med att anpassa sig till mobilitetspaketets krav och antalet böter ökar, kommer antalet transportörer i landet (Litauen) som tvingas i konkurs att öka avsevärt”, säger Linava vidare.
I pressmeddelandet säger V. Bučinskas, vice ordförande i Linava, att även om mobilitetspaketet inte kan ändras, kan åtgärder vidtas av den litauiska regeringen för att hjälpa landets åkerier. Han efterlyser därför att det under 2023 fattas lämpliga beslut inom Litauen. ”Vi hoppas i år att transportörerna, tillsammans med ansvariga myndigheter, ska kunna hitta lämpliga åtgärder för att kontrollera inflationen och inte skapa ytterligare svårigheter för transportbranschen”, säger V. Bučinskas.
Bučinskas gjorde helt klart vad han menade med ”åtgärder för att kontrollera inflationen”. Han vill att ska bli lättare för åkerier att anställa förare från tredje land och att de kvoter som för närvarande tillämpas vid anställning av sådana förare ska avskaffas. ”Det är ett av de enklaste sätten att lindra situationen och låta transportföretag arbeta mer lönsamt”, säger han.
Bučinskas säger att ett större antal förare automatiskt skulle innebära en ökad arbetskraft och därmed färre tomkörningar och ineffektiva lastbilar i Litauen. ”Transportörer skulle få bredare operativa möjligheter samtidigt som vinster och mer skatter betalas till statsbudgeten,”, säger Linavas ordförande i Trans.info.