Det har varit ett makalöst år för oss och det avslutades med rekord på alla fronter. Det säger Fredrik Sidnäs som är försäljningschef för Mercedes-Benz Transportbilar i Sverige.
Totalt såldes 34 514 lätta lastbilar (> 3,5 ton) i Sverige under året och av dessa var 5 205 från Mercedes-Benz. Det ger en marknadsandel på 15,1 procent vilket är det högsta som märket uppnått.
– Det mest fascinerande är att vi sålde 36 procent fler bilar under 2022 jämfört med året innan. Och detta i en marknad som krympte med nästan 5 procent. Inget annat märke kan uppvisa en liknande förändring, säger Fredrik Sidnäs.
I december accelererade försäljningen ytterligare och man mer än fördubblade sin försäljning under månaden för att sluta som landets största märke med en marknadsandel på 19,7 procent. Sprinter är helt ohotad 1:a i den större klassen och både Vito och nya Citan tar marknad i mellan och kompakt-klasserna.
Mercedes-Benz märker att både stora kunder och småföretag tycker om det man kan erbjuda.
– Inte bara själva bilarna utan också våra serviceavtal och digitala funktioner som bidrar till en hög tillgänglighet och en bra lönsamhet i verksamheten. Dessutom har vi bra planering och har under större delen av året kunnat leverera bilar när kunderna vill ha dem, säger Fredrik Sidnäs.
Elektrifieringen av transportbilsmarknaden ligger några år efter personbilarna, men nu har det börjat ta fart ordentligt. Mercedes-Benz har mer än fördubblat sin försäljning av eldrivna transportbilar jämfört med året innan.
2022 blev Mercedes-Benz bästa år någonsin för transportbilar i Sverige. Sprinter var ohotad 1:a i större klassen.
– Det är bara början. Vi har snart säljstart för nya eldrivna eCitan och vi har redan många som står i kö, avslutar Fredrik Sidnäs.