Enligt planen ska så kallade Kempower-laddstationer levereras från Virta till operatören Nimbnet under 2023.
– Tunga lastbilar släpper ut en fjärdedel av alla koldioxidutsläpp relaterande till vägtransporter. Därför är dessa utsläpp avgörande för att bromsa upp den globala uppvärmningen, säger Torbjörn Nordling, projektledare på Nimbnet.
– Eftersom alla de stora lastbilstillverkarna snabbt elektrifierar sina lastbilsflottor och 56 procent av alla tunga lastbilar färdas mindre än 250 kilometer varje dag är räckvidden inte längre ett så stort problem som det en gång var.
– De flesta tunga lastbilar skulle kunna ersättas med elektriska, men den nuvarande laddinfrastrukturen klarar inte en sådan förändring just nu. Nimbnets Virtadrivna nätverk har detta i åtanke redan från början, tillägger Nordling.
Nya Nimbnet laddstationer ska byggas i Göteborg, Söderhamn, Sundsvall och Nordmaling. De ska stå redo att ta emot de första tunga elektriska lastbilarna i slutet av 2023.
Dessa laddstationer är utformade för att rymma de längsta tunga lastbilarna, men också personbilar. De integrerade Kempower-laddarna kan leverera upp till 350 kW kontinuerlig effekt, vilket innebär marknadsledande laddningstider.
– Nimbnets bokningssystem ska hjälpa kommersiella lastbilsoperatörer att planera leveransrutter och schemalägga laddningstillfällen i förväg så att de totala väntetiderna minimeras och leveransflottorna kan nyttjas maximalt, påpekar han.
Nätverket ska erbjuda flexibel prissättning baserad på det aktuella elpriset på Nord Pools elmarknad och belastningen på det lokala elnätet.
– Och kunderna ska kunna planera sin laddningstillfällen för att få det bästa priset, vilket också hjälper nätoperatörer att undvika enorma toppar i efterfrågan, säger Torbjörn Nordling.