Tysk minister varnar för trafikkaos om hastigheten på Autobahn sänks

En hastighetsbegränsning till följd av Ukrainakriget har hamnat i fokus som en möjlighet att spara energi i Tyskland. Nu varnar transportminister Volker Wissing (FCP) för trängsel på vägarna orsakade av godstrafiken, men har samtidigt uttalat sig mot en allmän hastighetsbegränsning på tyska Autobahn.
Tyska transportministern Volker Wissing uttalar sig mot en hastighetsbegränsning. Foto: Uwe Anspach/dpa/picture-alliance

– Farten är medborgarnas personliga ansvar, så länge andra inte är hotade. Staten borde hålla igen här. Det behövs ingen hastighetsbegränsning i Tyskland . De höga energipriserna gör redan att många kör långsammare. Och med elbilar kör folk inte lika fort eftersom de vill spara på sina batterier, säger Volker Wising.

En hastighetsbegränsning, som till följd av Ukrainakriget också hamnat i fokus som en möjlighet att spara energi, har länge varit föremål för upprepade diskussioner. I trafikljuskoalitionen motsätter sig FDP detta. En introduktion är därför inte överenskommen i koalitionsavtalet. I många andra europeiska länder är den högsta hastigheten du kan köra på motorvägar 130 eller 120 kilometer i timmen.

Volker Wissing varnade också för att vägarna i Tyskland snart kan bli lika överbelastade som järnvägarna är idag:
– Om vi ​​inte vill uppleva liknande förhållanden på vägen som på rälsen, måste vi snarast vidta motåtgärder här också, menar han.
– I Tyskland har inte bara antalet bilar, utan även godstrafiken ökat konstant under åren. Detta har dock inte följts upp varken på järnväg eller väg.

Wissing vill att byggandet och utbyggnaden av vägar i framtiden, liksom förnybar energi, ligger i det överordnade allmänintresset. Det ska göra det lättare att genomföra ett projekt när myndigheter och domstolar väger upp det. Miljödepartementet är emot det. Man befarar att detta kommer att skada miljön. Nya motorvägar tjänar inte till att nå klimatmålen, det är tvärtom, stod det nyligen.

Wissing menar vidare att överbelastade motorvägar måste breddas med ytterligare körfält.
– Vi måste möjliggöra klimatneutral trafik på vägarna, med fler elbilar och CO2-neutrala drivmedel, även inom godstransporter.

Han tillägger att 3,7 miljarder ton gods transporterades på tyska Autobahn förra året, tio gånger så mycket som på järnväg .
– 2023 kommer det att finnas ytterligare 50 miljoner ton som ska fraktas. Järnvägarna kan inte göra detta ensamma. Även om inte alla gillar det så kommer det att bli mer trafik på de tyska vägarna och vi måste hantera det. Annars kommer ekonomin snart att stanna och vi förlorar arbetstillfällen.

Om artikeln

Publicerad: 2023-01-24 15:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Autobahn Hastighetsbegränsningar Miljö