Detta arrangerades av fordonstillverkaren MAN Truck & Bus och Federal Association for Road Haulage , Logistics and Disposal (BGL) och bakgrunden är den allt mer påtagliga bristen på lastbilschaufförer.
– Som tillverkare av kommersiella fordons tar vi förarbristen på största allvar. Av den anledningen har vi vidtagit denna åtgärd, förklarade Alexander Vlaskamp , vd för MAN Truck & Bus.
Enligt BGL:s uppskattningar råder det en brist på cirka 100 000 yrkesförare i hela Tyskland. Dessutom går omkring 30 000 i pension varje år, men endast 15 000 nya chaufförer tillkommer årligen.
– Eftersom mer än 70 procent av vardagsvarorna transporteras med lastbil är denna utveckling ett massivt hot mot försörjningstryggheten i Tyskland. Om vi vill förhindra engelska förhållanden med tomma stormarknadshyllor måste alla tänka efter, på alla nivåer – i politiken, näringslivet och samhället, understryker BGL:s talesperson Dirk Engelhard.
– Utan lastbilschaufförerna skulle leveranskedjorna i Europa stanna, tillägger Alexander Vlaskamp avslutningsvis.