I helgen gick den prestigefulla motortävlingen Race of Champions av stapeln på Pite Havsbad. Här samlades några av världens bästa förare inom motorsport för att avgöra vem som är den bästa.
På lördagen hölls även seminariet Green champions där världsföraren Sebastian Vettel och företrädare från bland annat Northvolt, H2 Green Steel, SSAB och Wibax samtalade om hur man tillsammans bygger ett mer hållbart och smartare samhälle.
På plats från Wibax fanns Jonas Wiklund, koncernchef, som avslöjade kemileverantörens nya, tuffa miljömål. Från och med 2030 ska 100 procent av bolagets fordonsflotta vara eldriven och dessutom till 100 procent drivas av egenproducerad el.
Wibax eldrivna lastbil har fungerat bra.
– Genom framtagandet av vår mobila elbilsladdare WiCharge har vi lagt viktiga pusselbitar i vår fortsatta resa mot att bli fossilfria. Vi känner att det är hög tid att vi som företag spänner bågen och tar ansvar för vår miljö, säger Jonas Wiklund.
De nya målen är ordentligt tuffa för ett logistikbolag med så tung lastbilstrafik som Wibax. Tanken om ett helt cirkulärt upplägg på riktigt tung trafik tror vi oss vara bland de första med i branschen.
– Vi tror att den här satsningen är nödvändig, både som konkurrenskraft och i och med den samhällsomvandling vi står inför. Vi känner dessutom att vi inte ville vara med och bidra till att dra upp de höga elpriserna ytterligare utan vi ska själva tillföra minst den effekt som våra bilar kräver, säger Jonas Wiklund.
Wibax tidigare miljömål omfattade bland annat en 80 procent fossilfri fordonsflotta. Förutom att höja den siffran ytterligare har man alltså nu även lagt till kravet om att bli självförsörjande på el.
– Det briljanta med elbilar är att vi faktiskt kan driva dem själva. Sedan om det blir laddbilar eller bilar drivna på vätgas återstår att se. Detsamma gäller produktionen av el. Som det ser ut idag lutar det åt en kombination av både sol- och vindkraftsel, avslutar Jonas Wiklund.