Den 2 februari arbetar Polisen i Västs yrkestrafikgrupp bland annat med att kontrollera bussar i stadstrafik. Det påträffas ett antal brister och några så allvarliga att det blir körföbud på plats. Vi kontaktar bilinspektör Stefan Karlsson som tillsammans med kollegorna kontrollerade stadsbussar på Hjalmar Brantings plats och på Körkarlens gata i Göteborg.
Yrkestrafikgrupperna arbetar mest med kontroller av lastbilar och antalet busskontroller är inte alls i närheten så många. Det är även förenat med vissa svårigheter att stoppa och kontrollera stadsbussar som rullar efter en tidtabell. För att göra mer omfattande kontroller av bussar, har de andra platser att göra det på.
Det har börjat komma allt fler indikationer på att busskontrollerna måste bli fler. För cirka tio år sedan åkte man ut till bussdepåerna för att göra kontroller i lugn och ro vilket uppskattades av bussföretagen.
– Genom att kontrollera bussarna på depåerna hoppades vi se att det blev bättre även ute på vägarna, men när vi senare började göra stickprov på bussarna utmed vägen fann vi att det inte alls såg lika bra ut, säger Stefan.
Precis som för lastbilsåkerier, är ekonomin ansträngd även bland bussbolag som ska konkurrera om anbud. Det leder till att många bussar rullar länge innan de byts ut. Inte sällan 8-10 år och vissa bussar har gått runt 100 000 mil.
Under dagen påträffas en buss som har bränsle- och oljeläckage, för dåligt mönsterdjup och ytterligare tre anmärkningar. Två andra bussar, båda från samma bussbolag, får körförbud på plats och måste bärgas från platsen. Den ena är en ledbuss med fruktansvärt dåligt bakdäck den andra med ett mycket slitet framdäck.
– Sidan är helt nerslitet och det är trroligtvis för att chaufförerna måste köra så nära trottoarkanterna som möjligt vid av- och påstigning vilket en del chaufförer kanske är mer skickliga på än andra, säger Stefan som också konstaterar att det aktuella däcket sannolikt har rullat under en något längre tid i uselt skick även om det inte går att bevisa exakt hur länge.
De flesta bussdäck går att kontrollera hur mycket gummi det finns kvar även på däckets sidor.
Den ena bussen bärgas också från platsen, men den första bussen, ledbussen, som skulle flyttas till en bättre plats i väntan på bärgning, den försvinner. När ett körförbud har satts måste fordonet kontrollbesiktigas innan det får användas igen.
– När vi sätter körförbud på en buss så klistrar vi körförbudsmärket på vindrutan så det borde vara ganska tydligt att bussen ej får köras, säger Stefan.
Var brast det i kommunikationen?
– I samband med exempelvis körförbud kontaktar föraren bussbolaget som kanske inte förstår att bussen ska bärgas och säger att föraren ska köra den till depå och då gör chauffören som han blir tillsagd. Ibland vill chauffören att vi ska prata med trafikledaren för att denna ska förstå vad som gäller, säger Stefan.
Chaufförer ska göra en säkerhetskontroll innan man kör iväg med ett fordon, men när det gäller bussar verkar det ansvaret inte endast ligga på chauffören. Det är fler inblandade och säkerhetsontrollen förväntas vara gjord när chauffören hämtar bussen.
När det gäller att rapportera brister på fordonen har Stefan träffat chaufförer som slutat rapportera skador eftersom det ”inte är någon idé” vilket kan få allvarliga konsekvenser.
– Om ett däck som exempelvis det vi såg här, när det smäller, kan det bli livsfarligt. Det blir en riktad sprängverkan och med skadan på sidan av däcket är det från det hållet kraften tar vägen. Om det smäller på en hållplats där personer befinner sig kan någon bli allvarligt skadad, avslutar Stefan Karlsson.
En läckande bränsletank påträffades.