Nyheten om den 24-årige förarens gripande publicerades av det portugisiska nyhetsbyrån JN förra veckan. Mannen ska ha suttit häktad sedan den 1 januari och skulle infinna sig i rätten den 1 februari.
Nyhetsrapporten innehåller ett citat från lastbilsförarens fru som förklarade att hon inte har träffat sin man sedan början av året. ”Han åkte den 27 december och passerade genom Spanien och Frankrike. England var hans slutdestination. Den 1 januari ringde han till sin far från en polisstation i Bristol och sade att de hade hittat fripassagerare inne i trailern. De anklagade honom för det och sedan dess har vi inte hört något från honom”, säger sambon till den åtalade lastbilschauffören till JN och bedyrar mannens oskuld
Chauffören har gjort flera resor till England utan att något liknande hänt och nu är han desperat, säger sambon som tar upp att det verkligen händer mycket om och kring den överfarten. Hamnen i Calais beskrivs som ”en enda röra med migranter som kör på lastbilschaufförer eller gömmer sig i lastbilarna”.
När lastbilarna passerar med färja till England, röntgas ekipagen, men den aktuella chaufföre hade kört genom Eurotunneln där det inte finns någon röntgen och nu har han anklagats för att medvetet ha smugglat migranter till England.
Speditören chauffören kör har enligt tidningen JN inte visat något stöd för sin anställde i denna svåra situation, skriver Trans.info.
Vi har tidigare uppmärksammat problematiken kring Calais-Doverförbindelsen och nu ska böterna per påträffad flykting höjas från 2 000 pund till 10 000 pund. Något Kevin Hopper, vd på Brian Yeardley Continental, menar är fel väg att gå. ”Vi kan inte gör mer än vad vi gör för att hindra fripassagerare”, säger Kevin Hopper.