Dachser utbildar hundratals förare

648 blivande lastbilschaufförer rekryterades på bara sex år. Läs om hur den tyska logistikleverantören Dachser utvecklades till en av de största utbildarna för yrkesförare (BKF) i Tyskland.

Vi har sett hur logistikföretag i exempelvis Litauen startar egba körskolor för att råda bot på chaufförsbristen. Nu kommer Dachser och kör från noll till 100. Dachser har satt ett högt tempo när det gäller att utbilda yrkesförare.

Företaget har anställt mer än 100 BKF-praktikanter varje år sedan 2017. Inom sex år rekryterade Dachser 648 blivande förare och utvecklades till en av de största BKF-tränarna (BKF ungefär som yrkesutbildare) i Tyskland.

Det har gått nästan tio år sedan ledningen beslutade sig för att ägna BKF-utbildningen full uppmärksamhet och att samla verksamheten kring förarkvalificering i ett separat företag, Dachser Service and Training GmbH. Starten ägde rum 2014 och nu är det endast full fart framåt som gäller.

Tidigare hade BKF-utbildningen på Dachser spelat en ganska underordnad roll eftersom familjeföretaget från Kempten inte verkar på egen hand utan snarare arbetar med transporttjänstleverantörer. På grund av sin vanligtvis ringa storlek uppfattade de sig som varandes i en endast position för att utbilda sina egna chaufförer, men nu satsar Dachser helhjärtat på att motverka förarbristen och hålla igång transporterna.

Satsningen syftar till att placera unga hos logistikleverantörer efter avklarad utbildning eller vid behov att kvalificera dem för egenföretagande.

Hendrik Jansen, vd för Dachser Service and Training GmbH, har varit med från starten. Han säger om de senaste nio åren att: ”Personligen är jag stolt över att antalet unga människor som vi har kunnat inspirera, motivera och vinna över till yrket som yrkeschaufför varje år ökar och det i en miljö som blir mer och mer utmanande. Det visar mig att vårt arbete bär frukt.”

För Jansen är en av framgångarna att Dachser har professionaliserat BKF-utbildningen och professionell utveckling och har satt alla förarrelaterade processer på prov. För detta ändamål anställde Dachser en person på varje tysk filial för att ta hand om förarnas behov.

Jansen anser att en fast kontaktperson på plats är oumbärlig. ”Eftersom det är vår högsta prioritet att känna till och registrera hur förarna känner och tänker är en kontaktperson det bästa sättet att uppnå detta”, säger Jansen. Han säger att det har mycket med uppskattning och arbetskultur att göra. I uppskattning ingår god kommunikation med förarna, men också en trevlig arbetsplats. Hytten måste exempelvis vara toppmodern.

Förarna spelar också en stor roll i hållbarhetsarbetet. Enligt Dachsers erfarenhet kan förbrukning och CO2-utsläpp minskas med upp till 14 procent med riktad utbildning. Logistikleverantörer måste säkerställa egen försörjning av förare och för detta har man inrättat en arbetsgrupp som säkrar transportkapaciteten i händelse av flaskhalsar, något Dachsers partners har nytta av.

BKF-utbildingen har planerat för framtiden genom att man vill fördubbla antalet utbildningar enligt den tyska modellen även i andra länder för att förbättra förutsättningarna för förarna även där. ”De chaufförer som arbetar för oss eller våra partners är oersättliga för oss”, avslutar Jansen, skriver Eurotransport.

Om artikeln

Publicerad: 2023-02-01 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Chaufförsbrist Dacjser Förarbrist Förarutbildning BKF-utbildning