Europa har flera funktioner som gör att den kan förändra spelplanen inom transportbranschen. Med en lång räckvidd, sovhytt, snabb tankning och möjligheten att dra en ISO-släpvagn (13,6 m / 45 fot container), erbjuder den samma användarvänlighet och nyttolastkapacitet som en dieseldriven motsvarighet. Fordonet är baserat på ett beprövat chassi från en välrenommerad lastbilstillverkare.
De första fordonen kommer att tas i drift under fjärde kvartalet 2023 och vara utformade som 4×2-dragbilar med 350 bars vätgaslagringssystem. Med mer än 50 kilo användbart väte i tanken, får fordonen en räckvidd på över 700 km.
I slutet av 2024 kommer dragbilen också att bli tillgänglig i en 700-bars vätgaslagringsversion (>80 kg användbar H2), vilket ökar räckvidden till långt över 1 000 km på en enda tankning. Det användbara elenergiinnehållet i vätgas efter konvertering är mer än 900 kWh och 1450 kWh för 350 respektive 700 bars versioner.
Infrastrukturen för 700 bars tankning av tunga fordon behöver fortfarande förbättras i Europa, vilket gör 350 bars versionen till det första fordonet för de första kunderna och intresserade parter.
Den vätgaselektriska drivlinan kan även monteras på andra fordonskonfigurationer, andra axelkonfigurationer och hytter. Hjärtat i drivlinan är en enda zepp X150 bränslecellsmodul med möjlighet att integrera ytterligare staplar och/eller moduler för ökad effektivitet och räckvidd.
Bränslecellsmodulen X150 och zepps vätgaslagringssystem finns också tillgängliga som fristående enheter för integration i andra fordon eller applikationer.
Europas design är optimerad för den europeiska transportsektorn med strikta EU-regler som styr utvecklingen. I de flesta EU-länder är den maximala totalvikten 40 ton. EU-lagstiftningen ökar denna viktgräns till 42 ton för nollutsläpp N3-fordon. Eftersom EU-dragbilen väger mindre än 2 ton mer än sin dieselmotsvarighet, kommer den att erbjuda en liknande nyttolastkapacitet.
Europeiska kunder uppmuntras att byta till nollutsläppstransporter genom olika ekonomiska incitament och subventioner. Ett sådant program är exempelvis den holländska AanZET-subventionen som kan täcka upp till 37 % av inköpspriset för nya nollutsläppslastbilar. AanZET-subventionsprogrammet fungerar enligt först till kvarn-principen och öppnar den 4 april.
Är man intresserad av fordonet kan man redan nu, utan förpliktelser, anmäla sitt intresse på sse på zepps hemsida. Genom att registrera sig kommer kunderna att kunna säkra en prioriterad plats i produktionskön. Fler specifikationer och den slutliga designen kommer att presenteras tillsammans med leveransen av de två första lastbilarna till lanseringskunderna BCTN Group och VOS Transport Group under fjärde kvartalet i år.