EU:s beslut om en effektiv och sektorspecifik lagstiftning som säkrar den fria tillgången på fordonsdata för de fristående fordonsverkstäderna och bildelsleverantörerna dröjer och det är oacceptabelt. Lagstiftningen behöver komma på plats nu.
Den uppmaningen riktar de till alleuropeiska fordonsbranschorganisationerna FIGIEFA, CECRA och AIRC i brev som de skickat till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
Processen i EU med att få en lagstiftning för flödet av fordonsdata har varit pausad tillräckligt länge nu, menar både FIGIEFA och CECRA och de riktar nu uppmaningen till Ursula von der Leyen och EU-kommissionen att återstarta processen, så att en lagtext kan vara färdig att godkänna i maj 2024. Deadline för kravet på senast ett beslut ska ske är vald för att passa in på Europaparlamentets mandatperiod.
I ett gemensamt uttalande uttrycker de båda svenska branschorganisationerna sin oro över den långsamma processen. Den kan snedvrida den konkurrens som EU-kommissionen eftersträvar inom motorfordonsunderhållstjänster.
Utvecklingen, omställningen till elektromobilitet och uppkopplade fordon, går väldigt fort, säger Johnny Bräster, SBF, och Bo Ericsson, SFVF, i sitt uttalande.
– Detta ställer krav på ett snabbt agerande från EU-kommissionen för att inte konkurrensen på lika villkor, verkstädernas rättigheter och bilägarnas valfrihet ska hotas på grund av utebliven eller försvårad åtkomst till bilens digitala innehåll, säger de båda.
FIGIEFA är en europeisk paraplyorganisation för 19 branschorganisationer och sex multinationella företag inom bildelsbranschen. Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, är svensk medlem.
CECRA är en europeisk paraplyorganisation för branschorganisationer inom lätta och tunga fordonshandeln samt märkeshandlarorganisationer från sex europeiska fordonstillverkare. Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, är svensk medlem.
AIRC är en europeisk paraplyorganisation för branschorganisationer för karosseri- och skadeverkstäder med SFVF som svensk medlem.