Enligt en studie av marknadsundersökningsföretaget SpotData på uppdrag av organisationen Transport and Logistics Poland finns det för närvarande 125 000 företag verksamma inom TSL-sektorn i landet, som med en årlig tillväxt på runt tio procent nu har stigit till att bli Polens tredje största ekonomiska sektorn.
Samtidigt är det ständigt ökande problem på grund av den drastiska bristen på förare.
Ett stort antal lastbilschaufförer som arbetade för polska åkeriföretag var ukrainare, alltså tredjelandsmedborgare som fått jobb i polska åkerier med hjälp av förartillstånd, som Polen har gjort sig känt för att frikostigt dela ut.
Men många ukrainare åkte tillbaka till sitt hemland när kriget bröt ut, för att kämpa som soldater – eller åtminstone för att vara med sina familjer.
Enligt uppskattningar innebär det att ytterligare tiotusentals anställda saknas, så att det nu enligt TSL Data saknas totalt omkring 150 000 yrkesförare på den polska marknaden.
Det finns också en annan försvårande faktor som förvärrar förarbristen i den polska TSL-branschen. Lönerna för lastbilschaufförer är inte längre riktigt lika attraktiva som de var för några år sedan, eftersom arbetsgivarna betalar mer sociala avgifter på grund av nya lagbestämmelser för sina anställda.
Som ett resultat av detta tvingas de ofta skära ner på andra områden, till exempel lönerna. Trots detta tjänar chaufförer fortfarande betydligt mer i genomsnitt än arbetare i andra branscher.