Lastväxlare och andra tunga hydraulfunktioner kräver i vanliga fall en hydraulpump som kopplas in direkt på motorns kraftuttag. På den här lastbilen har man tagit fram en helt annan lösning specialanpassad för eActros där pumpen drivs av el från lastbilens batterier.
– Vår eActros är ju byggd för eldrift från början och har motorerna direkt på bakaxeln, säger Pär Hildestrand som är ansvarig för Mercedes-Benz el-lastbilar hos generalagenten Veho Import.
Det finns inte någon traditionell transmission eller kardanaxel. Det betyder att hydraulpumpen också är eldriven. Motorn är en bara 8 cm lång axialfluxmotor på 58 kW (79 hk) från brittiska YASA som får sin energi direkt från bilens batterier. Med bara 68 db i ljudnivå vid drift är systemet tystast i klassen.
Mercedes-Benz har en smart lösning med ett uttag med en Rosenbergerkontakt där vi direkt kan koppla in elmotorn, säger Rikard Karlsson på JOAB som utvecklat lösningen.
– Den har dessutom Canbus så att lastbilen och elmotorn kan kommunicera med varandra. Om hydraulpumpen kräver en viss effekt så vet lastbilen om detta och effektuttaget till den begränsas så att hydraulpumpen får ”förtur” så att säga, säger han.
Lastväxlarens hydraulik är också utrustad med JOAB’s Ecodrive. Det betyder att den när det är möjligt låter tyngdkraften göra jobbet.
– Om man snabbrangerar så känner sensorerna av när flaket tippar av sig själv och då låter vi tyngden göra jobbet. Om ett vanligt system drar 50 kW så hamnar vårt i det läget på kanske 10 kW. På ett arbetspass med en eldriven lastbil så gör det 20–30 km, säger Rikard Karlsson.
Mercedes-Benz eActros finns med 336 eller 448 kWh batteri som ger ca 30 respektive 40 mils räckvidd. Batterierna kan laddas med upp till 160 kW DC i alla vanliga snabbladdare med CCS-kontakter.
Effekten är 330 kW (440 hk) vid kontinuerlig drift med en max effekt på 536 hk (400 kW). Eactros går att få som 4×2 eller 6×2 jämnlastar-chassi eller som 4×2 dragbil.