Oftast är det inga större bekymmer för poliserna och bilinspektörerna att få plats runt borden i manskapsboden på kontrollplatsen vid Långeberga i Helsingborg. Men i mitten av januari, den 18:e närmare bestämt, såg det annorlunda ut.
Den nuvarande styrkan representerades av trafikpoliserna Patrik Assarsson, Christer Hansson, Peter Ban och Richard Karlsson – samt bilinspektörerna Tommy Berg och Mazen Al-Azam.
”Besökarna” bestod av de båda tidigare trafikpoliserna Lars-Göran Samuelsson och Sören Johansson samt av de före detta bilinspektörerna Krister Nilsson, Lars-Olof Tuvesson och Stefan Lovén. Alla utom Stefan har gått i pension. Han har valt att lämna Polismyndigheten för att istället jobba inom den privata bilprovningssektorn.
Den samlade kompetensen vid borden är inget man skojar bort. Oavsett vilken ”trafikfråga” som ställs, finns det alltid någon i gänget som sitter inne med svaret och kunskapen.
Minnen och anekdoter, mer eller mindre smickrande, framkallade många skratt under fikastunden. Som redaktör föds genast tanken på att sällskapet skulle kunna skriva en lång serie böcker om sina upplevelser genom åren. Men visst, en del händelser mår troligtvis bäst av att inte berättas.
Hur känns det då att inte längre få arbeta med kontrollverksamheten, att gå till jobbet helt enkelt?
– Själva arbetet saknar jag inte så mycket, däremot det här, säger Krister Nilsson och sveper med handen mot sina forna kollegor.
Sören Johansson instämmer.
– Det är kollegorna jag saknar, men jag tycker om att vara ledig, förklarar han med ett skratt.
Sören lämnade polisarbetet sommaren 2020, då 62 år gammal.
– Jag har alltid tyckt om att gå till jobbet. Jag tyckte om mitt jobb även den dagen jag gick hem för sista gången.
När man som utomstående känner den gemenskap och den samhörighet som nära nog går att ta på i det lilla rummet, blir det klurigt att lista ut varför det tycks vara så svårt att rekrytera nya trafikpoliser. De verkar ha världens bästa arbetsplats.
Även om Polismyndigheten i sig har behandlat trafikkontrollverksamheten tämligen styvmoderligt i många år så har problemet med de krympande yrkestrafikgrupperna naturligtvis även en politisk botten.
Vad kan politikerna göra för att förbättra kontrollverksamheten?
– Man måste se till att freda trafikpolisens verksamhet. Låt dessa vara en egen enhet som inte behöver hålla med en massa annat, säger Sören Johansson.
– Man rycker till exempel inte ut en kriminalpolis för att sätta hos trafikpolisen när det behövs hjälp där. Och en tekniker gör inget annat än sådant som har med det tekniska att göra eftersom de verkligen behövs där de är.
Nu har det gått några år sedan du slutade. Hur tror du att trafikpolisen ser ut om fem eller tio år?
– Jag tror faktiskt att den allmänna trafikövervakningen, till exempel hastighet och beteende, kommer att skötas av den så kallade ordningspolisen. Men kontrollerna av den tunga trafiken kommer man nog att lägga i en ny myndighet, typ som ekobrottsmyndigheten, avrundar Sören Johansson innan vi skiljs åt.