Vi har tidigare publicerat artiklar med Steve Crolius, vd för Carbon Neutral Consulting, som lyfter att det är viktigt för regeringar att bejaka innovativa lösningar snarare än att diktera vilka lösningar regeringarna vill se eftersom ingen idag vet vad som kommer att vara den optimala lösningen för framtiden. Storbritanniens regering är öppen för många olika alternativ som marknaden presenterar.
HVS:s Hub2Hub kommer att skapa en självkörande vätgasdriven dragbilsenhet för tunga transporter och som kommer att börja testa fordon 2024 i samarbete med Asda stormarknadskedja.
Projektet består av HVS, Fusion Processing och Asda som kommer att bygga två prototypfordon som kommer att möjliggöra nivå 4 autonom körning.
Satsningen på motsvarande cirka 151 920 233 svenska kronor har valts ut av Center for Connected Autonomous Vehicles (CCAV) som mottagare för dess gemensamma industri- och regeringsfinansierade projekt.
Projektet syftar till att visa upp potentialen för autonomi inom transportsektorn med ”oöverträffade nivåer av effektivitet, säkerhet och driftskostnadsbesparingar” för logistikoperatörer samt att erbjuda nya sysselsättningsmöjligheter.
HVS lade fram sina planer för att visa åkeribranschen sin väteelektriska drivlina i november 2022.
Satsningen kommer att få motsvarande 43 063 246 svenska kronor som ett av sju anslag vilka tillkännagavs den 1 februari 2023 från CCAV och Connected and Automated Mobility (CAM)-programmet.
Den första väteelektriska lastbilsprototypen kommer att förses med en förarhytt och testas på vägen i autonom drift med Fusion Processings automatiserade drivsystem CAVStar, dock fortfarande med en mänsklig förare vid ratten för säkerhetens skull.
Den andra prototypen kommer att ha förarhytten borttagen och ersatt av en aerodynamisk kåpa. Under projektet kommer detta fordon att utvärderas på testbanor med CAVStar-systemet i denna applikation som gör det möjligt för en avlägsen mänsklig förare, placerad i ett kontrollnav, att styra fordonet.
HVS sade att de två prototyperna pekar på ett optimerat framtida logistiksystem där fordon kan köras i autonomt läge på hub-till-hubnav-till-hub-rutter med en förare som via fjärrstyrning sedan tar kontrollen för att köra fordonet till dess slutdestination, skriver Motor Transport.