Det nya testprogrammet är ett samarbete mellan Iveco och Plus, som är en ledande global leverantör av högautomatiserade lösningar för körning och autonom körning.
Den PlusDrive-aktiverade Iveco S-WAY-lastbilen är designad för att förbättra säkerheten, effektiviteten, förarupplevelsen och ge ett mer hållbart alternativ för flottorna.
– Tyskland är ledande och en trendsättare inom autonom körning, så vi är glada över att lansera vårt offentliga testprogram i ett land som länge har anammat teknisk innovation och säkerhetslösningar som högautomatiserade lastbilar. Det här är en viktig fas i våra planer på att få ut högautomatiserade lastbilar till marknaden, säger Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer hos Iveco Group.
Det offentliga vägtestet startar i Tyskland och kommer att utökas till Österrike, Italien och Schweiz under de kommande månaderna. Varje lands unika vägar och körförhållanden kommer att exponera den högautomatiserade lastbilen för ett brett utbud av terränger, lutningar, väderförhållanden och körscenarier. Detta kommer att bidra till att kontinuerligt utöka möjligheterna och funktionerna hos Plus autonoma körteknik.
Anders Nilsson, försäljningsdirektör för Iveco Sweden AB, tycker att testprogrammet även är intressant för Sverige:
– Iveco Sverige följer projektet noga och vi ser fram emot att se självkörande Iveco-lastbilar på våra breddgrader. Första steget blir de nya GSR-reglerna (General Safety Regulation) från EU som träder i kraft i juli 2024, där ett antal säkerhetssystem kommer att krävas enligt lag. Det inkluderar till exempel Lane Departure Warning, trötthetssensor för föraren, farthållare som läser av vägskyltar och så vidare, avslutar han.