Kriminella bedrägerier i dess många och olika uttryck inom den globala försörjningskedjan är ett primärt och växande hot, menar TT. Den nära nog exklusiva användningen av onlinefaciliteter för att bearbeta affärstransaktioner tillåter en myriad av bedrägliga göranden genom komplexiteten i den globala leveranskedjan.
”Ingen, vare sig speditörer eller transportörer till containerägare och logistik-, hamnar, lager- och depåoperatörer, får underskatta hur lukrativt industribedrägerier är. Genom att använda en sofistikerad taktik med låg risk kan bedragare lätt stjäla stora summor pengar eller laster”, säger Mike Yarwood, vd, Loss Prevention på TT Club.
Bedragarna använder sig av slipade metoder som är anpassningsbara till att införa detekteringsanordningar och förändringar i driftsprocedurer. ”Vår medvetenhet och beredskap att skydda våra företag måste stärkas”, säger Mike Yarwood.
Det finns exempel på bedrägerier där man lämnat in falska fakturor som påstås ha kommit från en etablerad leverantör, men som faktiskt genererats av en bedragare vilken infiltrerat onlinebetalningssystemet, Fakturorna är inte sällan höjda eller dubblerade.
I andra fall har de kriminella genom att manipulera banköverföringsuppgifter som regelbundet betalas av ett företag. Detta underlättas ofta genom att man hackar sig in i företagets e-posttrafik och imiterar en äkta leverantör med syfte att ändra banköverföringsuppgifter för betalning av en legitim faktura.
Som TAPA EMEA tidigare har framhållit, varnade TT Club också för falska transportörer som avlyssnar transportinstruktioner från speditörer eller avsändare och utger sig för att vara den autentiska transportören. Det sker även förfalskning av lastorder eller leveransdokument för att stjäla laster.
En vanlig taktik innebär att bedragare utger sig för att vara en speditör som använder en omlastningsplats och då ger falska instruktioner till en förare. De matchar då ett legitimt åkeri med en avsändare vilket underlättar transporten av godset. Bedragaren agerar sedan som en mellanhand mellan dessa två legitima företag, ordnar upphämtningen och dirigerar föraren. När lastbilschauffören väl har hämtat varorna ger bedragaren föraren nya instruktioner för att leverera till en annan adress och därmed är lasten stulen.
För att undvika dylika bedrägerier är det avgörande att göra anställda medvetna om hur dessa brott begås. ”Man måste vara extra noggrann med att verifiera dokumentation och instruktioner direkt med kunder och/eller betrodda partners, särskilt i pressade situationer där operatörsalternativ kan vara en bristvara eller när det finns särskilda tidsbegränsningar”, avslutar Mike Yarwood, TT Club i Trans.info.