– Jag är glad över möjligheten att få träffa Transportföretagen och Nobina för att diskutera förutsättningarna inom transportsektorn. Utöver att få lyssna på deras vardag är det också roligt att få testa på nya yrken, idag som busschaufför. Elektrifieringen av fordonsflottan är helt central för den gröna omställningen och regeringen storsatsar för att bygga ut laddinfrastrukturen i hela landet, säger Johan Pehrson.
Bland passagerarna under Pehrsons färd som busschaufför fanns Transportföretagens vd Marcus Dahlsten och Nobinas dito Martin Pagrotsky. Båda två var nöjda med Johans insatser bakom ratten.
– Jag tycker Johan skötte sig alldeles utmärkt. Det är också viktigt att politiker kommer ut och ser vardagen för våra företagare. Samtidigt är det ett bra tillfälle för oss att lyfta upp de utmaningar som vi ser med kompetensförsörjningen. Till 2035 kommer hela transportsektorn behöva rekrytera 150 000 nya medarbetare. Här måste politiken leverera en långsiktig utbyggnad av vuxenutbildningen, annars kommer vi inte klara av kompetensförsörjningen, säger Marcus Dahlsten.
Utöver själva praon satte sig Pehrson, Dahlsten och Pagrotsky ned för att prata om utmaningarna med kompetensförsörjningen inom transportsektorn. Martin Pagrotsky berättar om de medskick som de gav till Johan Pehrson.
– Det är ett stort behov av nya yrkesförare i Sverige. På Nobina behöver vi rekrytera fler än 900 förare under kommande år. För att vi ska kunna fortsätta förflytta samhället varje dag behövs fler utbildningsplatser och tydlig styrning med fokus på jobbskapande, matchning och språkstöd, berättar Martin Pagrotsky.
Innan Johan Pehrson lämnade Nobinas depå i Södertälje gav han en sista kommentar om vikten av att stärka kompetensförsörjningen:
– Över 500 000 personer är inskrivna på Arbetsförmedlingen samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft. Utbildning är det viktigaste för att motverka kompetensbristen. Det är glädjande att det finns ett så stort intresse att utbilda sig till fordonsförare. Vuxenutbildningar och arbetsmarknadsutbildningar är huvudspåren för att utbilda sig till just bussförare och det ska vi jobba vidare med, avslutar Johan Pehrson.
Transportföretagens förslag för att stärka kompetensförsörjningen:
- Fler platser inom vuxenutbildningen. Fortsatt – och långsiktig – utbyggnad av yrkesvux är nödvändig.
- Utbildningskvalitet och -relevans; resurser till samverkan mellan utbildningsanordnare och företag.
- Inför CSN-lån för att ta körkortsbehörigheterna C och D.
- Skapa förutsättningar för att föryngra förarkåren;
– sänk åldern för körkortsbehörighet D till 18 år.
– slopa 50 km-gränsen för unga bussförare.