Under sportlovsveckorna levererar DB Schenkers samarbetsåkeri Sandberg & Jonsson varor till restauranger, kaféer och offentliga verksamheter i Åre. Leveranserna kommer ske med en ellastbil från Scania. För att det ska fungera kommer Scania att placera en mobil laddenhet i Åre under perioden.
– Med en mobil laddenhet vill vi visa att elektrifiering är möjlig här och nu och att man inte behöver vänta på vare sig nätkapacitet eller laddstolpe för att kunna elektrifiera. En ellastbil, som i det här fallet laddas med grön energi, minskar sitt CO2-utsläpp med upp till 90 procent jämfört med motsvarande diesellastbil, säger Jessica Björkquist, ansvarig för e-mobilitet på Scania Sverige.
DB Schenkers samarbetsåkeri Sandberg & Jonsson levererar på uppdrag av Martin & Servera till cirka 35 restauranger, kaféer och offentliga verksamheter i Åre.
– Vi är superglada att kunna erbjuda utsläppsfria transporter i ännu en region. Det är särskilt kul att få testa en mobil laddenhet, eftersom optimeringen av laddningen är avgörande för att vi ska kunna bibehålla vår höga kvalitet och transporteffektivitet, säger Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker i Sverige.
Åkeriet satsar starkt på en omställning till hållbara transporter och sommaren 2022 togs den första helelektriska lastbilen i Jämtland i drift, en Scania 25P. Den laddas nattetid på åkeriets depå i Östersund och levererar under dagen varor i Östersund och på Frösön med en stödladdning lunchtid.
– Det har fungerat väldigt bra, säger trafikledare Mikael Ivarsson, Sandberg & Jonsson. Kunderna, föraren och vi är nöjda.
Under sportlovsveckorna kommer lastbilen utöka sitt distributionsområde och leverera gods mellan Östersund och Åre för att möta den ökade efterfrågan på varor. Även den lastbilen kommer laddas via den mobila laddenheten i Åre.
Ordet ”mobil” innebär i det här fallet inte att man kan ta laddaren med sig på flaket. Åtminstone inte om man ska ha annat gods med sig. Den mobila laddenheten ryms i en container med laddstolpe för en maxkapacitet på 150 kW för CCS2-laddning av två fordon. Den förses med el genom Northvolts Voltpack Mobile System med ett energilager på 560 kWh.