Den elektriska lastbilen, en Volvo FMX Electric, överlämnades vid ett event i Berlin i Tyskland igår. Ellastbilen kan utföra en hel dags arbete, med endast en kortare laddpaus under dagen. Lastbilen ska användas vid en produktionsanläggning för betong i Berlin med start denna månad.
Elektrifiering av betonglastbilar är utmanande på grund av tunga laster och krav på hög tillgänglighet. I takt med att eldrivna, tunga transporter successivt ökar, arbetar Volvo Lastvagnar och Cemex med att utveckla och skala de tekniker som behövs för att införa utsläppsfria transporter också i den krävande byggbranschen.
Cemex och Volvo är medgrundare av ”First Movers Coalition”, ett samarbete mellan World Economic Forum och USA:s särskilda presidentsändebud för klimatet John Kerry, som syftar till att driva upp efterfrågan på teknik med låga koldioxidutsläpp. Volvo Lastvagnar och CEMEX har åtagit sig att nå sina ambitiösa hållbarhetsmål och att bidra till att minska koldioxidutsläppen globalt.
Enligt Volvo Lastvagnar har man mest kompletta programmet av eldrivna lastbilar i den globala lastbilsindustrin, med fordon som kan köras med en totalvikt på upp till 50 ton, och som täcker allt från stadsdistribution och sophantering, till stadsnära och regionala transporter. Volvo är marknadsledare inom tunga ellastbilar ((≥ 16 ton) i Europa och USA. Företagets mål är att hälften av de nya lastbilar som säljs 2030 ska vara vara elektriska. Volvo Lastvagnar har åtagit sig att uppnå nettonoll växthusgasutsläpp i värdekedjan senast 2040.
Cemex är ett globalt byggmaterialföretag som erbjuder cement, färdigblandad betong, ballastmaterial och lösningar för städer.