Den aktuella verifikationsprototypen av Volta Zero (Production Verification Prototype) kommer att vara en del av en flotta för fältprovning i Europa som ska användas i DB Schenkers europeiska verksamhet för att transportera gods från olika distributionscentraler till destinationer i stadskärnor och andra stadsmiljöer.
Det är här Volta Zero med sin unika design kommer till sin rätt, dels med den säkerhetsutformade förarhytten för att undvika olyckor med gående och andra utsatta trafikanter, dels med en helelektrisk drivlina som generar noll-utsläpp.
Under september 2022 genomförde DB Schenker och Volta Trucks de allra första testerna i gatumiljö med en design-verifikationsprototyp i Paris utan last. Under den kommande testningen kommer DB Schenker att testa Volta Zero i sin riktiga distributionsmiljö med full last.
DB Schenker kommer att testa sina fordon 18 olika städer runt om i Europa: Förutom i Sverige och Norge, även i Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien och Nederländerna.
– Jag är otroligt glad över att kunna välkomna DB Schenker till vår produktionsanläggning i Steyr, och visa dem utvecklingen kring tillverkningsprocessen för deras fordon. DB Schenker har gått in det här samarbetet med oss för att vi tillsammans ska minska utsläppen, säger ssa Al-Saleh, vd på Volta Trucks.
– Att nu få möjlighet att visa upp hela vår tillverkningsprocess, inklusive de aktuella fordonen som de ska själva testa, skapar en stark upplevelse och är betydelsefullt steg för oss.
Cyrille Bonjean, chef för DB Schenker Land Transport Europa, förklarar att man ännu en gång har tagit täten som pionjär och att företaget nu tar sats och siktar mot att bli världsledande inom gröna transporter.
– Vi tar också ansvar för att reducera utsläppen från vår egen fordonsflotta. Den kommande europeiska fältprovningen av Volta Zero är därför en viktig milstolpe, både för oss och för Volta Trucks.
– Återkopplingen vi får från våra förare och transportörer kommer också att få betydelse för serieproduktionen senare. Och när vi sedan inkluderar de 150 serietillverkade Volta Zero till vår verksamhet senare i år kommer vi att ha nollutsläpp från fler än 330 e-lastbilar (eTrucks), från 7,5 ton till 19 ton, plus ytterligare ett 70-tal elektriska transport-motorcyklar i totalt 124 städer och sammanlagt 22 länder – en e-flotta som saknar helt motstycke på transportmarknaden i dag, avslutar Bonjean.