– Detta är ett bra exempel på vikten av att samarbeta med innovativa företag inom grön mobilitet, säger Cyrille Bonjean, chef för landtransporter på DB Schenker Europa.
Det är den första bränslecellsdrivna trailerdragaren i sin viktklass som blivit godkänd för för daglig drift i Tyskland. DB Schenker är därmed den första logistikleverantören i landet som använder ett bränslecellselektriskt fordon (FCEV) i 40-tonsklassen.
– Vätgas har en spännande potential när vi ställer om till fossilfrihet. Flytande energibärare ger oss en bra flexibilitet, och klimatpåverkan – när vi använder grön vätgas – är väldigt låg. Det ska bli otroligt roligt den dag vi får se ett vätgasdrivet fordon även hos oss i Sverige, säger Hanna Melander, hållbarhetschef på DB Schenker Sverige.
Köln i Tyskland, med sin välutvecklade infrastruktur för tankning av vätgas, lämpar sig perfekt för testet. Och just den snabba tankningen är en av vätgasteknikens stora fördelar, en process som bara tar omkring 15 minuter.
– Det är förstås en stor fördel jämfört med elbilar. Nackdelarna är fortfarande det höga priset samt att efterfrågan på grön vätgas är väldigt hög, särskilt från industrin, förklarar Hanna Melander.
Fordonets räckvidd är cirka 400 kilometer och den maximala nyttolasten är högre än för eldrivna lastbilar.
DB Schenker använder Hyzon-lastbilen i en pay-per-use-modell som erbjuds av hylane, ett uthyrningsföretag som har specialiserat sig på koldioxidneutrala kommersiella fordon.
– Att driftsätta den första vätgasdrivna trailerdragaren i Tyskland tillsammans med DB Schenker är en stor framgång och något vi har arbetat för under lång tid. Tillsammans skaffar vi oss viktig erfarenhet för en växande marknad här i Tyskland, säger Sara Schiffer, vd för hylane.