Även om den tyska federala regeringen har skjutit upp den stora vägavgiftsreformen till januari 2024 så ökade avgifterna på Tysklands stamvägar redan i januari 2023.
I de lägre utsläppsklasserna, från Euro 0 till Euro 4, tenderar vägavgifterna att öka mer än i de högre klasserna.
Exempelvis kan ökningen i klasserna Euro 0 till Euro 3, till partikelreduktionsklass 1, hamna på mellan cirka 31 och 40 procent för fordon med en tillåten totalvikt över 18 ton.
Med Euro 6 är det däremot 4 till 7 procent. Å andra sidan kommer ägare av en Euro 5-lastbil med en tillåten totalvikt på 7,5 till 12 ton också att få betala cirka 40 procent mer än 2022.
Även i en del andra EU-länder har vägavgifterna stigit, enligt Federal Association of Road Haulage, Logistics and Disposal (BGL). Det gäller till exempel i Österrike, Belgien (Vallonien) och Frankrike.
Österrike har höjt lastbilsavgifterna för Euro 6-avgiftsklassen med fyra procent. Övriga vägtullar har ökat mellan 2,29 procent och 2,8 procent.