Det som fångade polispatrullens uppmärksamhet var att poliserna tyckte att ekipaget verkade vara längre än tillåtet. Vid den efterföljande kontrollen visade det sig stämma, men det var långt ifrån det enda som var fel.
Den österrikiske föraren ”var något slapp i sin hantering av reglerna”, beskriver Tungvognscenter i ett pressmeddelande.
När polisen ska kontrollera kör- och vilotiderna visar det sig att färdskrivaren inte var kalibrerad. Den visade dessutom många felkoder, vilket gjorde att polisen manuellt fick utföra kontrollen genom utskrifter från färdskrivaren.
Granskningen visade att föraren hade kört utan förarkort vid minst sex tillfällen. Han hade också avbrutit sin ordinarie veckovila i minst ett fall. Vid fem tillfällen har chauffören hållit för kort dygnsvila och tre gånger hade den maximalt tillåtna körtiden överskridits.
Vidare kunde polisen notera att chauffören vid sex tillfällen hade kört utan att hålla föreskrivna raster. Vid ett av dessa tillfällen har chauffören överskridit körtiden med 105 procent, vilket motsvarar en körtid på 9 timmar och 16 minuter utan paus.
De många överträdelserna innebar att dragbilen togs i beslag. Fyra dagar senare, i tisdags, kunde åkeriet kvittera ut fordonet igen, efter att företaget hade betalat böterna för såväl sin egen del som för chaufförens. En summa på 244 000 danska kronor, vilket motsvarar omkring 390 000 svenska.
Därefter eskorterades dragbilen till en verkstad för att få färdskrivaren kalibrerad.