Förbundsfinansminister Christian Lindner funderar redan på hur fordon som drivs av e-bränslen kan beskattas i framtiden. Foto: Bundesministerium der Finanzen Förbundsfinansminister Christian Lindner funderar redan på hur fordon som drivs av e-bränslen kan beskattas i framtiden. Foto: Bundesministerium der Finanzen

Fordonen ”finns inte” – men skattediskussionerna pågår

Det finns fortfarande inga fordon som endast körs på syntetiskt bränsle. Ändå funderar tyske förbundsfinansminister Christian Lindner redan på hur de ska beskattas i framtiden.

Efter överenskommelsen i tvisten om godkännandet av bilar med förbränningsmotor i EU vill Christian Lindner reformera beskattningen av motorfordon, det vill säga bilar som drivs med klimatneutrala syntetiska bränslen, E-bränslen, eller elektrobränslen. Dessa är syntetiska substitut till bensin och diesel.

Idén är att förnybar elektricitet ska användas för att producera vätgas genom elektrolys. Vätgasen omvandlas sedan vidare till flytande bränsle.

Fordon med dessa drivmedel bör i fortsättningen beskattas lägre än de som drivs med bensin eller diesel, menar Christian Lindner.
Om bränslet är klimatvänligt så måste beskattningen, från motorfordonsskatt till energiskatt, anpassas, säger han.

Finansdepartementet kommer att presentera ett koncept för detta. Men det kommer att dröja ett tag innan vi ser sådana fordon på vägen, menar han och tillägger att beslutet kommer det att vara en viktig planeringsfaktor inte minst av såväl hushålls- som företagsekonomiska orsaker.

Ordföranden för det tyska institutet för ekonomisk forskning (DIW), Marcel Fratzscher, är däremot tveksam till skattelättnader. Till Handelsblatt säger Fratzscher att sådana lättnader endast bör övervägas för lovande teknologier.
E-bränslen har visat sig vara extremt ineffektiva, och att främja och förbättra en ineffektiv teknik strider mot all logik i marknadsekonomin och statens uppgift.

Efter veckolånga gräl om framtiden för bilar med förbränningsmotorer kom den tyska regeringen överens om en kompromiss med EU-kommissionen på fredagskvällen. Enligt denna kan nya bilar med sådana motorer registreras i EU efter 2035 endast om de drivs med klimatneutralt bränsle.

Om artikeln

Publicerad: 2023-03-27 15:06
Kategori: Nyheter
Taggar: E-bränsle Skattefrågor Tyskland