- Detta är det värsta jag har sett, säger bilinspektör Oscar Davidson.
Sanktionsavgiften ”slår i taket” på 51 000 kronor. Dragbilen klampas, men smiter likväl så snart polisen har lämnat hamnen.
När fordonen rullar av färjan i Helsingborgs hamn under sena tisdagskvällen blir bland annat ett bulgariskt trailerekipage invinkat för kontroll vid tullfiltret.
Chauffören, som lastat på en terminal i Danmark, verkar stressad och inte alls intresserad av att ägna tid med stadens trafikpoliser och bilinspektörer.
– Han viftade med armarna och pekade på klockan och jag uppfattar det som att han hade bråttom till sin destination i Örebro, förklarar Oscar Davidson.
Men Oscar och hans kollegor lät sig inte påverkas av chaufförens visuella åsiktsuttryck utan beslöt sig för att titta in i trailern. Chauffören gick återigen ”igång” pekade på plomben och menade att det inte alls gick för sig.
Under tiden påbörjar Oscar en kör- och vilotidskontroll.
– Det skulle jag inte ha gjort, säger han och skrattar.
Polisens analysinstrument talade sitt tydliga språk. Anmärkningarna var många och dessutom i flera fall av allvarlig art.
– Vid upprepade tillfällen har chauffören kört för länge, den längsta körtiden utan godkänd rast var åtta timmar och två minuter. Vid ett annat tillfälle har han helt struntat i veckovilan och istället kört ytterligare fem dygnspass, nämner Oscar Davidson som exempel.
Oscar kontaktar Transportstyrelsen för att få myndighetens godkännande att kräva förskott på sanktionsavgift.
– När jag hade redogjort för sju överträdelser så slog sanktionsavgiften i taket. Då hade jag ytterligare nio överträdelser kvar att redovisa. Det här är det värsta jag har sett i fråga om kör- och vilotidsbrott, säger han.
”Taket” i det här fallet var 51 000 kronor.
– Maxbeloppet bygger på hur många fordon som åkeriet äger, förklarar Oscar.
Oscar kontaktar det bulgariska åkeriet och får då tala med en kvinna i företaget. Av samtalet framgår att det kan bli problem med överföringen av pengarna.
– Vi beslöt då att klampa dragbilen.
Den stressade chauffören fick därmed finna sig i att bli akterseglad i hamnen. Åtminstone så länge kontrollen pågick och trafikpolisen var på plats.
– Vi lämnade hamnen på kvällskvisten. Vid 09-tiden idag (onsdag) ringer kvinnan från åkeriet till mig och berättar att chauffören hade lämnat platsen.
Oscar kontaktar en kollega som är i tjänst för att få bekräftat om uppgiften stämmer.
– Kollegan kör ner till hamnen och konstaterar att där ekipaget stått, låg endast en tillknycklad klamp.
Oscar Davidsson är av uppfattningen att åkeriet vill göra rätt för sig. Men hur och när står troligtvis skrivet i stjärnorna.
– Vi kommer så klart att hålla ögonen öppna. Ser vi dragbilen igen så har chauffören en del att stå till svars för.
Enligt vad tidningen Proffs erfar så handlar brotten som chauffören har gjort sig skyldig till bland annat om överträdelse av myndighets bud, något som enligt gängse uppfattning kan innebära upp till ett års fängelse för chauffören. Till detta kommer ersättning för den sönderkörda klampen samt det ursprungliga kravet om 51 000 kronor, som riktas mot åkeriet.