En traditionellt mansdominerad bransch som verkstadsbranschen kan kännas utmanande för kvinnor att ge sig in i. Jennifer Palmér, som idag är platschef på Mecas expresslager i Trelleborg, hamnade i branschen av en slump 2015. Under sina år i branschen har hon själv mött många olika reaktioner.
– För en del kunder är det inget konstigt att jag som tjej jobbar här, men en del vill hellre prata med grabbarna. Det händer att jag får frågor om jag kan något om bilar. Det är lite tuffare jargong, men det är kul och jag trivs i det klimatet, säger Jennifer Palmér, platschef på Mecas expresslager i Trelleborg.
På Meca ser man flera positiva effekter av att ha fler kvinnor på verkstäderna. Bema Bil & Motor i Herrljunga där Sanna Hallengren är delägare, blev tidigare i år utsedd till Årets Meca Bilverkstad. Ett kvitto på att jämställdhet lönar sig enligt Mecas kedjechef Johan Christersson.
– Andelen kvinnor i branschen är alldeles för låg idag. En jämnare könsfördelning är viktig. Det ser vi ute på verkstäderna, och det är något som både medarbetare och kunder värdesätter. Därför är det kul att se att vi har lyckats attrahera kvinnor som är så drivna, säger Johan Christersson, kedjechef Meca Sweden.
Sanna Hallengren på Bema Bil & Motor i Herrljunga instämmer och säger att fler kvinnor bidrar positivt till verkstaden.
– Min erfarenhet är att många är positivt inställda. Och även på verkstaden bland kollegor märks en skillnad. Det blir en annan jargong. Just nu har vi en kvinnlig praktikant och grabbarna är oerhört positiva och det märks att de vill ha tjejer här, säger Sanna Hallengren, delägare av Bema Bil & Motor i Herrljunga.
Men med bara tre procent tjejer finns det behov av att bredda rekryteringsbasen. Omställningen mot eldrivna fordon ställer nya krav och innebär också att yrket förändras, något som Meca ser som en möjlighet att locka nya grupper till branschen.
– Vi ser teknikutvecklingen och elektrifieringen som en chans att attrahera nya personer som tidigare kanske inte har tänkt att fordonsbranschen är för dem. Verkstäderna har ett stort behov av kvalificerad personal inom de närmaste åren. Att attrahera nya fordonstekniker, och inte minst tjejer är en knäckfråga för hela branschen, säger Johan Christersson, kedjechef Meca Sweden.
På Mecas systerföretag ProMeister arbetar man kontinuerligt med att rekrytera just tjejer, bland annat till sina gymnasieutbildningar i Göteborg, Lund/Malmö, Stockholm och Örebro. Ett exempel på detta är informativa tjejkvällar där fokus varit på utbildningen i stort men även den tänkta yrkesbanan som fordonstekniker.