Elbilar är på frammarsch inom i stort sett alla segment av transportbranschen och nu börjar de första med blåljus synas i trafiken. Sveriges första eldrivna ambulans sattes i trafik av Samariten AB i Stockholm i slutet av februari och den utgår från företagets station i Järfälla.
– Vi ville prova eldrift i praktiken för att lära oss hur det verkligen fungerar i vår verksamhet, säger Torbjörn Kanfjäll som är vd för Samariten AB.
– Vi har ett antal Mercedes-Benz sedan tidigare – både Vito och Sprinter – och efter att ha utvärderat vad marknaden hade att erbjuda så föll valet på Mercedes-Benz eVito. Vi är ju vana vid Vito och den eldrivna modellen har ju samma mått både in- och utvändigt så det blev ett bra jämförelseobjekt.
Den eldrivna ambulansen byggdes om av Profile Ambulanser med bland annat förhöjt tak och är en så kallad Transportambulans. Det betyder att den i huvudsak används för planerade transporter mellan olika vårdinrättningar och alltid är bemannad med lägst en ambulanssjukvårdare och en sjuksköterska med specialistutbildning.
Den har blåljus och siren och används även på akuta uppdrag av typen prio 1 och prio 2.
– Den är verkligen skön att köra. Den är så tyst och det går att ha betydligt mindre högljudda samtal med patienten, säger Josefin Ekerstrand som är Samaritens stationschef i Järfälla.
Kollegan Stefan Mellberg håller med.
– Den har ju helt andra köregenskaper också. Accelerationen är både kraftigare och jämnare och utan det varvande motorljudet. Man känner verkligen att man kommer iväg.
Räckvidden på en eVito är cirka 32 mil i standardutförande och än så länge har Josefin inte upplevt något problem med räckvidden.
– Vi laddar ju alltid när vi står på stationen och så har vi avtal med en laddoperatör så att vi kan ladda på deras snabbladdare. Det tar inte lång tid att få nya friska mil i batteriet, säger hon.
Torbjörn Kanfjäll menar att det kan vara så att elambulanser kan visa sig vara mest lämpliga för akuta utryckningar.
– Transportambulanser går ofta fler mil per körning än akutambulanser. Men det är sällan vi i vårt område gör utryckningar på mer än några mil med akutambulanser. Det läggs ju mer tid på att behandla och förbereda patienten än på själva körningen. Om sjukhusen hade snabbladdare på ambulansintagen så hade vi kunnat klara det mesta av laddbehoven medan vi lämnar över patienterna.