I takt med att mobilitetspaketet implementeras – och då i synnerhet förbudet mot att ta den ordinarie veckovilan i hytten – ökar kreativiteten bland transportörer som antingen inte kan eller vill följa regelverken. Ett exempel på sådan kreativitet utgör ett rumänskt ekipage som kontrolleras.
Föraren berättar att han har sovit hos en vän några kilometer bort.
– Jag frågar om föraren kan tala om vilken adress eller i alla fall på kartan peka ut var han sovit, men det kan han inte eftersom det var mörkt när hans vän hämtade honom, säger bilinspektör Jonas Nordin.
Svaret föranleder Nordin att ställa fler frågor om ber avslutningsvis om att få telefonnumret till vännen som hämtat föraren.
– Direkt börjar föraren skriva meddelande till någon, något jag direkt stoppar och ber åter om vännens telefonnummer. Då visar föraren en ”whats app”-konversation från sommaren 2022 och berättar att det där är vännen som hämtade honom, säger Nordin.
När Nordin ringer upp vännen som befinner sig i Strängnäs, upplever han denne som väldigt förvånad.
– Jag ställer frågor om var hans privata fordon befunnit sig under helgen vilket visar sig ha varit endast i Strängnäs och han har inte hämtat någon någonstans och inte heller haft någon nattgäst. Därmed bekräftar det att chauffören inte talar sanning, säger Nordin.
När Nordin avslutar samtalet med vännen, inser chauffören att det inte längre går att ljuga och berättar att när de är i Sverige så sover de i hytten medan de i Danmark har en lägenhet i Århus.
Eftersom det är två ordinarie veckovilor i Sverige som tillbringats i hytten, landar sanktionsavgiften på 40 000 kronor i sanktionsavgift som åkeriet ska betala.
– En rumänsk speditör går in och betalar, men inte förrän att först ha ifrågasatt hur vi kontrollerar var föraren sovit och om vi tagit hänsyn till att föraren tagit ut sitt kort ur färdskrivaren vid veckovilorna. Vad nu det skulle bevisa vet jag inte, säger Nordin.
Avgiften betalas till fullo under eftermiddagen.
Medan man arbetar med de två ovanstående ekipagen, stoppas ytterligare ett ekipage och nykterhetskontrollen är positiv.
Föraren grips och tas med till polisstationen där han får blåsa i ett annat instrument, en Evidenzer, som visar att föraren har 0,18 milligram alkohol per liter utandningsluft vilket motsvarar ungefär 0,36 promille i blodet. Körkortet omhändertas och föraren får 40 dagsböter.