- Jag vill passa på att lyfta hela teamet som gör ett fantastiskt jobb, säger han.
Han får medhåll av Marianne Kurtson, vd för åkeriet Sandberg & Jonsson, som kör för DB Schenker:
– Det är en utmanande arbetsmiljö centralt i Åre, med trånga varumottagningar och mycket folk och bilar under högsäsong. Alla gör ett fantastiskt jobb tillsammans. Det är beundransvärt.
Under sportlovsveckorna levererar DB Schenker varor till restauranger, kaféer och offentliga verksamheter i Åre. Leveranserna sker med en ellastbil från Scania, som dessutom placerat en mobil laddenhet i Åre under perioden. Vecka nio är kanske den mest hektiska sportlovsperioden, vilket betyder ökade godsvolymer som ska levereras.
– Visst är det en liten utmaning under högsäsong, fast vi klarar av att leverera det vi åtagit oss. Och hittills har allt gått över förväntan. Det här är ett ypperligt tillfälle att även testa bilen på längre sträckor. Den har ju också gått mellan Östersund och Åre, säger Marianne Kurtson.
Omställningen till hållbara transporter kräver ett helt nytt arbetssätt, genom hela leveranskedjan. Allt från körteknik och att lära sig laddtider, till leveranssäkerhet. Kunden förväntar sig att godset levereras i tid – oavsett drivmedel.
– Det kräver en annan planering. Chauffören kör en slinga på förmiddagen och åker sen för att ladda. Nästa slinga påbörjas efter lunch eller fika. Det brukar bli cirka 4–5 leveranser per slinga. Visst, det är en utmaning att få till allt i början, men det funkar väldigt bra, säger Marianne Kurtson.
Förarens arbetsmiljö är en annan viktig aspekt av omställningen till gröna transporter. Miljön chauffören vistas i blir lugnare eftersom bilen är så tyst. Körtekniken blir en helt annan då kapaciteten påverkas av hur infrastrukturen är byggd. I Åre kan det till exempel vara backigt. DB Schenker levererar på uppdrag av Martin & Servera. En av deras kunder är hotellet Cooperhill Mountain Lodge, på toppen av Förberget.
– Där gäller det att använda energin rätt. Vi märkte att det gick åt cirka 8–9 procent av batteriet att köra upp dit. Då får chauffören försöka rulla så mycket som möjligt på vägen ner för att spara energi, förklarar Marianne Kurtson.
Distributionslastbilen i Åre körs av Sofie Svedlund. Hon berättar att väderleken också har stor betydelse för planeringen:
– Jag har märkt att bilen har en räckvidd på 20 mil fulladdad, när allt flyter på. Är väderförhållandena jobbiga och bilen tungt lastad blir det en större utmaning att planera sin körning. Jag lär mig hela tiden och det är både utvecklande och utmanande, på ett positivt sätt. Jag har utvecklats väldigt mycket som chaufför av att köra ellastbil, säger hon.
Det är också därför ett sådant här pilotprojekt blir så pass intressant att genomföra i fjällmiljö för att se hur elbilsdistributionen kan optimeras, menar Pether Andersson, CoDi/Sales and Production Coordinator på DB Schenker i Östersund.
– Dessutom är det ett ypperligt tillfälle att synas och vi har fått många positiva reaktioner från kunderna. Det finns ett stort intresse kring lastbilsdistribution på el och det är ett intressant pilotprojekt som är uppskattat av både kunder och våra chaufförer, säger han.