Sydkorea har en nationell plan för att minska CO2-utsläppen och siktar på koldioxidneutralitet till 2050. Elektrifiering av vägtransporter är en viktig åtgärd för att minska CO2.
– Vi tycker att tidpunkten är helt rätt för att börja sälja tunga elektriska lastbilar i Sydkorea, säger Per-Erik Lindström, SVP Volvo Trucks International.
Inledningsvis kommer tre av Volvos modeller att säljas i Sydkorea och tillverkaren ser att allt från stadsdistribution och avfallshantering till regionala transporter och lättare anläggningstransporter kan elektrifieras i landet.
Statistiken i Europa visar att nästan hälften av allt gods transporteras mindre än 300 km.
– Situationen är liknande i de flesta länder. När ett offentligt nätverk av laddstationer byggs ut kan ännu fler transporter elektrifieras, förklarar Per-Erik Lindström.
Det finns många olika faktorer som påverkar hur snabbt övergången till el går.
– Det är uppenbart att hastigheten på övergången till elektriska fordon är mycket beroende av de beslut som myndigheterna fattar. Vi ser att i de länder som leder övergången till ellastbilar har progressiva regeringar kombinerat ekonomiska incitament med riktade skatter och miljözoner i städer, som snabbar på införandet av eldrivna lastbilar, säger Per-Erik Lindström avslutningsvis.