Widriksson Logistik har hanterat distribution från IKEA:s varuhus i Kungens Kurva sedan 2013 och sedan 2018 har företaget även hanterat last mile-flödet av e-handelsleveranser i södra Storstockholm.
Företagen gjorde redan 2013 en gemensam investering i en biogasstation för IKEA, något som tidigt bidrog till fossilfria leveranser. Nu blir flödet för last mile-distributionen även elektrifierat.
Widriksson har köpt in tre 3,5-tons eldrivna fordon av typen Maxus e-Deliver 9, varav två kommer ingå i IKEA:s flöde och vara tydligt IKEA-märkta. Med de nya fordonen består Widrikssons elbilsflotta av 13 fordon.
Fler elfordon är en viktig del av företagets långsiktiga strategi för att uppnå en klimatpositiv verksamhet 2030, och de tre nya fordonen är ytterligare ett steg på vägen.
– Det är en milstolpe att elektrifiera last mile för IKEA i Stockholm och ett viktigt steg på vår fortsatta resa att elektrifiera våra transporter, en satsning med väl genomtänkta val i ryggen. Vi har lyckats bygga upp en infrastruktur för elektrifieringen med hänsyn till livscykel-perspektivet och säkerställt laddkapacitet i vår fastighet med el märkt Bra Miljöval samt egenproducerad el från vår solcellsanläggning. Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla våra hållbara transporter tillsammans med IKEA, säger Christel Grip, Hållbarhetschef för Widriksson Logistik.
– Nu kan man äntligen se våra elbilar rulla på Stockholms gator för att leverera produkter hem till våra kunder. Vi har nått hit tack vare samarbetet med vår lokala partner Widriksson och det visar verkligen på vikten av att hitta vägar tillsammans i ett läge där vi står inför många utmaningar när det kommer till att lösa elektrifieringen av våra leveranser, säger Hanna B Broman, Country Customer Fulfilment Manager, IKEA Sverige.
Elfordonen har skåp och bakgavellift, har en lastvikt på 750 kilo och en räckvidd på 150 kilometer.