Den utländska tunga trafiken har varit dominerande i rapporteringen av transportfusket. Bilinspektör Roger Ogemar i Västerås yrkestrafikgrupp säger att de ser en övervägande del av litauiska åkerier bland dem som rapporteras. Varför dessa transportörer sticker ut i mängden kan man inte riktigt förklara, säger han.
Vi har tidigare berättat att den litauiska åkeriföreningen Linava pekat på det orimliga i att deras medlemmar flera gånger i veckan bötfälls för överträdelser av mobilitetspaketet. Linava säger att om ”om transportörerna misslyckas med att anpassa sig till mobilitetspaketets krav och antalet böter ökar, kommer antalet transportörer i landet (Litauen) som tvingas i konkurs att öka avsevärt”.
Dessutom vill Linava underlätta för och utöka möjligheterna att använda förare från tredje land.
– Ett märkligt uttalande av en åkeriförening som försöker skära ner löpande kostnader för att kunna ha råd att fortsätta fuska, säger Ogemar.
Ett av de senaste tillskotten till statskassan under påskhelgen står också ett stort litauiskt åkeri för. Ogemar noterar även att åkeriet har tagit bort sin logotyp från flera av sina ekipage.
På skärtorsdagen kontrolleras en litauisk lastbil framförd av en förare från Ukraina. Föraren har inte erbjudits någon vila utanför lastbilshytten under de nära nog fyra veckor han kört runt i Norden.
– Det tog nästan två timmar med tolk för att få rätsida på hur han hade kört innan vi fick en klar bild över rörelserna, säger Ogemar.
Ogemar uppfattar även att åkeriets upplägg i princip är att man skiftar trailers mellan flera fordon för att få fraktsedlar som ”ser bra ut” samtidigt som man mestadels egentligen kör nationella transporter.
– Detta är en typ av fusk vi i vårt län ser ökar bland just litauiska transportörer, men eftersom vi är medvetna om det kan vi också reda ut härvan och få fram sanningen, säger han.
Föraren kan inte uppvisa en giltig utstationeringsdeklaration för perioden varför företaget även rapporteras för att inte anmält föraren utstationerad samt att ha tvingat föraren bo i hytten under en ordinarie veckovila. Det, tillsammans med den otillåtna cabotagetransporten, ger en totalsumma på 140 000 kronor.
Företaget opponerar sig inte och pengarna kommer på långfredagens morgon.