Resultaten från det första testet ska nu användas för att förbereda sig för den nya testfasen.
– Man behöver tid för att få allt klart, säger Ewals Cargo Care, som kommer att delta i piloten som transportföretag, och motiverar den relativt sena starten.
– Vi hade också önskat att testerna startade tidigare, men ministeriet har inte tillräckligt med kapacitet, säger Jan Huys, SSL-projektledare på Ewals Cargo Care, i den holländska nättidningen ttm.nl.
– Men den relativt sena starten har också sina fördelar. Det ger chansen att lära av de första erfarenheterna i Spanien, Sverige och Finland, där SSL nu redan används i normal trafik.
Det holländska transportministeriet betonar att det nya testet kommer att ske under nya förhållanden. Det kommer att planeras mer ur ett ”EU-perspektiv”, där ”korridormetoden” bör stå i fokus.
I Nederländerna har långa lastbilar med en maximal längd på 25,25 meter och en vikt på 60 ton fått användas i reguljär trafik sedan 2013. Det första testet med SSL i Nederländerna lanserades 2017. Tillsammans med Sverige, Finland och Danmark anses Nederländerna vara bland pionjärerna inom användningen av långa lastbilar i Europa .
I Tyskland har 25,25 meter långa lastbilar sedan 2017 fått köra på vissa rutter. Det har ännu inte funnits något pilotprojekt för allmän användning av SSL i Tyskland.
Våren 2022 testade Ewals Cargo Care och VW Sachsen ett 32 meter långt lastbilsekipage som körde på transportuppdrag för VW:s fabrik i Zwickau-Mosel.